Gå til sidens hovedinnhold

Fra høvdinghaug til digital død

Artikkelen er over 5 år gammel

For 1.000 år siden fikk høvdingene sin endelige hvile i store gravhauger. Nå prøver begravelsesbyråene å unngå sin egen digitale død.

Det må være den største enkeltgravplassen de har sett, i hvert fall i Norge. Fredag samlet over 300 gravferdskonsulenter seg ved Gokstadhaugen for å høre hvordan det ble gjort for riktig lenge siden.

LES OGSÅ: Mulig vikingtidsfunn

Nå er en annen virkelighet i ferd med å innta deres egen bransje – den digitale tidsalderen og muligheten for å shoppe begravelse på nettet. I Danmark og Sverige er de der allerede – de rene nettbyråene, uten fysiske kontorer. Og de kan også komme til Norge.

LES OGSÅ: Verdensarv i Vestfold

Så hvor digital kan døden bli?

– Vi har en interesse av å overleve, for vi tjener penger på dette. Men det er kunden som avgjør, sier Jan Willy Løken i Virke Gravferd.

Også muligheter

Virke Gravferd er deres bransjeorganisasjon. I helgen holdt de sitt landsmøte på Park Hotell i Sandefjord, der blant andre nevnte Løken deltok i en paneldebatt.

Sett fra utsiden kunne det virke som om det var en gravferd av Gokstad-dimensjoner, for der sto en rekke av nyeste slag begravelsesbiler parkert. Innenfor var det utstilling av andre bransjeprodukter.

 

Men bransjen lever ikke av fine biler og høytidelige seremonier med personlig service og kompetanse alene – egenskaper som de rene nettbyråene mangler.

– Mange spør seg: Fins det noe annet enn nettet? Det er disse unge som blir kundene i framtida, sier Erik Norman Hansen fra selskapet Creuna, som har spesialisert seg på digitale løsninger til ulike bransjer.

Under paneldebatten ble det vist til selskaper som ikke tok en ny tid innover seg – som Kodak, en gang verdt mange milliarder, men som gikk dukken da fotobransjen ble digital.

 

Men like mye som en fare, ligger det en mulighet for byråene. Ikke bare gjennom å selge sine tradisjonelle tjenester på nettet, men også overføringer av seremonier til pårørende som ikke har tid eller mulighet til å delta.

LES OGSÅ: Mindre opptatt av hva som er vanlig

– Det er billigere på nettet, og nettbyråene er gode på å vise prisene sine og snakke dårlig om oss. Dere skal ikke sette ned prisene, men vise dem. Og dere skal være stolte av det dere gjør, sier Mogens Balling i Begravelses Danmark.

Balling og Ulf Lernèus fra svenske SBF var invitert for å informere sine norske kolleger om erfaringene etter at nettbyråene kom til deres land, og hva de kan vente seg i Norge.

Små samarbeider

Det fins flere større byråer i Norge, men de fleste er mindre familieforetak – som Bøes Begravelsesbyrå i Sandefjord. Mange av dem har nettsider, mens andre ikke har det.

LES OGSÅ: – Mer åpenhet enn før

John Haugland hos nevnte Bøes samarbeider med 13 andre mindre byråer.

– Vi tror veldig på den personlige kontakten, men opplever en stor økning i nettbruken. På nettet kan de få informasjon og planlegge i forkant, før de kommer til oss, sier Haugland, som var stolt vert for landsmøtet.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.