Nå kan du dele dine #metoo-opplevelser – SB vil få fram folkets historier

FORTELL! Har du vært utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet? Fortell om det i vår undersøkelse, slik at vi kan speile folkets historier.

FORTELL! Har du vært utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet? Fortell om det i vår undersøkelse, slik at vi kan speile folkets historier. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Sandefjords Blad ber leserne dele sine #metoo-opplevelser. Sammen med Nettavisen og 63 andre Amedia-aviser skal SB få fram folkets historier.

DEL

– Man kan selvsagt besvare undersøkelsen helt anonymt, men også kontakte Sandefjords Blads journalister for å utdype historien dersom man ønsker det, sier ansvarlig redaktør Steinar Ulrichsen i SB.

Hva har du opplevd på jobben? På skolen? På fritida? I hverdagslivet ditt?

Det er gjennom et digitalt spørreskjema SBs lesere kan fortelle om uønsket seksuell oppmerksomhet eller seksuelle overgrep. Gjennom å fortelle under emneknaggen #metoo støtter man også andre som har opplevd noe liknende.

– Skal sile informasjonen

Ulrichsen forsikrer at uvedkommende ikke har adgang til historiene leserne deler.

– Ingenting blir direkte publisert, sier han.

– Som med alt annet vi publiserer, siler vi informasjonen og kvalitetssikrer at vi ikke identifiserer verken utsatte eller påståtte overgripere dersom det dukker opp navn eller identifiserende opplysninger.

Prosjektet med å få lesernes historier er et samarbeid mellom Nettavisen og 63 lokalaviser i Amedia-konsernet. Ideen kom fra Oppland Arbeiderblad, som fikk inn 1.000 svar og 150 historier på under to uker.

– Tidligere har vi i Norge blitt kjent med mange historier fra ulike bransjer. Men #metoo-opplevelsene er ikke bare noe som handler om bransjer. De skjer i alle kriker og kroker av vårt samfunn. Og det er i lokalsamfunnet folk bor og lever, sier SB-redaktør Ulrichsen.

LES OGSÅ: – Å be om nakenbilder er ikke greit

– Et viktig prosjekt

På selveste kvinnedagen, torsdag 8. mars, skal vi presentere mer av omfanget av #metoo i Norge. Hensikten er å speile #metoo slik hele Norge ser det.

– Vi er mange lokalviser, og sammen kan vi få til mye mer. Dette er et viktig prosjekt, sier Ulrichsen, og utdyper:

– Målet med storsatsingen i Amedia er å sette dagsorden, å markere en felles parole mot seksuell trakassering og å gjøre Norge bedre og tryggere. Jeg håper leserne vil dele sine historier, sier Ulrichsen.

Han understreker at menn selvsagt også kan dele erfaringer med uønsket seksuell oppmerksomhet eller seksuelle overgrep.

– Publiseringen på kvinnedagen henger sammen med kvinner er mer utsatt enn menn. Men selvfølgelig vil vi gjerne også ha med historier fra menn, for de finnes sikkert, de også, sier han.

LES OGSÅ: Lokale Ap-folk om Giske-saken: – Sånn vil vi ikke ha det

LES OGSÅ: Må etterforske nye typer kriminalitet

Dette er #metoo

■ En global kampanje startet etter at den amerikanske filmprodusenten Harvey Weinstein i fjor høst ble anklaget for seksuell trakassering mot en rekke kvinner han har jobbet med.

■ Senere har et ukjent antall kvinner (og menn) over hele verden fortalt hvordan de har opplevd seksuell trakassering/seksuelle overgrep. Noen har stått fram med navn, andre ikke.

■ Emneknaggen #metoo er brukt i solidaritet og for å markere et fellesskap blant utsatte.

■ Svært mange av historiene som hittil er fortalt, er knyttet til spesifikke bransjer/miljøer. I Norge har blant annet skuespillere, dansere, mediefolk og helsepersonell løftet fram en rekke konkrete eksempler fra sin bransje.

Artikkeltags