Det er travle dager på Aagaards plass. Frisørsalongen skal tilpasses en ny virksomhet. Mens kunder klippes er andre opptatt av å montere hyller og skilt og plassere varer.

Men varene som kommer er ikke bare ment å være det man alltid forventer å finne i en salong. Nå blir Jonas Frisører utstillingsvindu og salgskanal for Komplett Groups merke-vare Blush.no. Det betyr 7.000 produkter innenfor pleie av hår, hud, kropp og velvære. Og det betyr smykker, vesker, solbriller, treningstøy og annet.

Bare 20 prosent av produktspekteret blir stilt ut i butikken. Resten kan kundene bestille på nettet mens de venter på klippen, under hårbehandlingen eller etterpå. Og varer som ikke salongen har, leveres enten i salongen én dag eller maks tre senere, på døra hjemme, hos Komplett på Kullerød eller i Post i Butikk.

Med andre ord mye likt det vi kjenner den tradisjonelle netthandelen som.

– Vi ønsker å være synlige i flere kanaler, og å benytte kompetansen i salongen, sier Lene Iren Oen, daglig leder i Blush.no.

LES OGSÅ: Google-sjef går inn i Komplett-styret

Skal dobles årlig

Ideen oppstod da innehaverne av salongen, Johnny Peeters og Jonas Hyllseth, kom i dialog med Ole Vinje, konsernsjef i Komplett Group. Ikke lenge før, i 2012, hadde Komplett kjøpt opp netthandelen Blush.no på Gjøvik, og innlemmet det som en egen divisjon av produkter.

I 2013 omsatte de denne typen produkter, som alle er kjente merkevarer, for 60 millioner kroner. Målet er at salget skal dobles årlig framover. Og ett av virkemidlene er altså gjennom salg fra frisørsalonger, i første omgang via salongen i Sandefjord, deretter gjennom en salong de planlegger å åpne sentralt på Oslo Vest, og senere i salonger i andre byer.

Mens Jonas-navnet beholdes i Sandefjord, vil salonger andre steder hete Blush Drift AS. Målgruppen i nettbutikken er kvinner i alderen 18 til 35 år, mens i salongene er målgruppen både menn og kvinner i alle aldre.

Kjøpt seg inn i salong

Samarbeidet mellom salong og netthandel betyr også delt eierskap. Komplett har kjøpt 52 prosent av Jonas Frisører. Petters og Hyllseth mener likevel ikke at de har gitt fra seg kontrollen på det de driver med.

– Vi føler oss godt ivaretatt i samarbeidet. Tidligere har vi fått tilbud om å selge oss ut, men det er først nå vi føler at vi har kontrollen. Dette har vært en veloverveid prosess, for det å drive for seg selv blir bare tyngre og tyngre, sier Peeters.

De sitter igjen med samme fortjeneste som ellers, men tjener ikke på produkter som leveres hjemme hos folk eller på Kullerød. Peeters forventer likevel 20-30 prosent vekst i omsetningen. Nå skal de også ansette hudpleier i salongen.

Peeters ser en annen positiv effekt av samarbeidet: økt aktivitet og handel i sentrum. Derfor vurderer de nå utvidet åpningstid i salongen.

– Jeg tror dette må til for at byhandelen skal overleve.

Det tror også Vidar Haugen, nyvalgt styreleder i Sandefjord Byen Vår AS, som driver butikken Sovestudio i Kvartal 19, i nærheten av Jonas Frisører, og som også selger via nettet.

– Dette høres spennende ut. Det kan styrke butikkene at kundene får se og ta på produktene, og å få den kompetansen spesialbutikkene har.

Gir en tilleggsfølelse

Kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes i Komplett Group mener ny teknologi endrer kundenes atferd.

– Vi kan like det, eller ikke, men det er slik utviklingen er. Men opplevelsen kundene får gjennom samarbeidet med Jonas Frisører kan de ikke få på nett, sier Tollnes.

Komplett Group startet som en netthandel for elektronikk og dataprodukter. Den siste tida er virksomheten utvidet med en rekke andre produkter og tjenester.

LES OGSÅ: