Disse øvelsene kan du gjøre hjemme

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Hvis ikke treningssenter er tingen for deg, finnes det en drøss av enkle, men effektive øvelser du kan gjøre hjemme på stuegulvet.

DEL

Kombinerer du øvelsene med kondisjonstrening og et sunt kosthold, er du på god vei mot bedre helse og en sprekere kropp.

Seks enkle øvelser

Naprapat Aleksander Treidene har satt sammen et program som passer for de fleste (se bilder). Treidene har tidligere spilt aktivt for Runar håndball, jobbet med både landslaget i beachhåndball og snowboard, juniorlandslaget i håndball, samt sin tidligere klubb.

– Dette programmet passer for de fleste, og kan gjøres så å si hvor som helst. Men du må være villig til å stå på. Det skal koste litt å komme i form, og det vil gjøre vondt i starten, sier han.

For ikke å miste motivasjonen mener Treidene det er lurt å sette seg mål.

– Både et stort mål, og noen delmål er viktig. Da gir man seg selv ansvar, og kan lettere se framgangen, sier han.

Et annet tips er å trene med venner. Da er det ikke så lett å «lure» seg unna.

– Prøv også å se på trening som noe annet enn bare for å gå ned i vekt. Det skal være morsomt også, sier han.

Forbedre kostholdet

Er målet å bli et sunnere vesen, må du også spise riktig. Det kan i disse dager være fristende å ta et skikkelig skippertak og starte året med å trene tre-fire ganger i uka og spise minimalt med mat og kun drikke vann. Men dette vil ikke føre til varig vektnedgang.

Kirsti Holt-Nilsen, ernæringsfysiolog og treningsinstruktør på e2 treningssenter, jobber til daglig med folk som ønsker å gå ned i vekt og få et sunnere kosthold. Hun forteller at det ikke finnes noen lettvint måte å slanke seg på.

– Livsstilen må endres og kostholdet må forbedres, sier hun.

Start med frokost

Det enkleste rådet Holt-Nilsen har i ermet, er å starte dagen med frokost.

– Vi har alle et lite lager med sukker i leveren og kan fungere en stund med det. Men når dette lageret tar slutt vil du få et lavt blodsukker som fører til dårlig konsentrasjon. Du blir slapp, irritabel og humøret vil svinge, sier hun.

Spis mindre, men oftere!

Skal du ned i vekt er mengde mat og type mat avgjørende.

– Spis frokost, lunsj, middag og kvelds samt ett til to mellommåltider. Det er viktig at du spiser så pass mye at du sikrer inntak av de livsviktige fettsyrene, samt vitaminer, mineraler, antioksidanter og sporstoffer, forteller Holt-Nilsen.

Hovedregelen er at du spiser en porsjon middag med halve tallerkenen full med grønnsaker. Da er det ikke plass til så mye annet. Forsyn deg én gang.

Mer fiber og sunt fett

Av type mat, lister ernæringsfysiologen opp fem råd.
 

  • Spis mer fiber! Velg det groveste, enten det er brød, ris, pasta eller andre kornvarer. Høyt inntak av kostfiber gir redusert risiko for visse sykdommer, som hjerte- og karsykdommer, kreft og trolig diabetes.
  • Spis rene råvarer som fisk og kylling. Både som pålegg og til middag.
  • Velg de magre meieriproduktene, og spis mer fet fisk. Da sikrer du inntak av viktige fettsyrer.
  • Drikk vann som tørstedrikk.
  • Spis fem om dagen. La inntaket være så variert som mulig av frukt, grønnsaker, rotgrønnsaker og bær.



LES OGSÅ:

Sjekk vilkårene før du trener

Enkel formtest

Artikkeltags