Gå til sidens hovedinnhold

Fikk Europeiske i kne

Artikkelen er over 9 år gammel

Da Kjell Erik Østerbø ble frastjålet jakka med mobil og lommebok i, nektet Europeiske Reise- forsikring først å erstatte noe som helst.

Del på Facebook

Årsak: Han hadde hengt fra seg jakka i 1. etasje av huset, mens han selv oppholdt seg i andre-etasje. Forsikringsselskapet mente han burde hatt jakka under oppsyn hele tiden, og avkortet dermed forsikringen med 100 prosent.

Det godtok ikke Østerbø som klaget på vedtaket.

– Hva er vitsen med forsikring hvis den ikke dekker noe? Og betyr det at jeg i realiteten må gå med jakka på meg rundt i huset der jeg er? Du henger jo fra deg ytterjakka i gangen hos folk du kjenner, sier han.

– Viktig å fortelle

Da Europeiske svarte på Østerbøs klage, ga de ham rett i at jakka kunne erstattes. Men ikke det øvrige. Da tok han kontakt med Sandefjords Blad.

– Jeg synes det er viktig at folk får vite hvordan selskapene behandler folk. Jeg tar på meg noe av skylden, for det var en ren forglemmelse at telefonen lå i jakkelomma, og lommeboken burde jeg tatt med meg. Men at de bare skal fastsette avkortingen til 100 prosent og ikke gi meg noe tilbake, synes jeg er urimelig, sier han.

– Stadig proffere tyver

Leder for oppgjørsavdelingen i Europeiske, Cathrin Kyrre, sier at hun synes saksbehandleren har vært for streng i aktsomhetsvurderingen. Derfor vil Østerbø få tilbake 50 prosent av verdien på mobiltelefonen.

– Saksbehandler har ved en beklagelig feil kommet til å sende et uferdig brev til kunden, der det gis inntrykk av at vi vil avkorte hele erstatningen med 100 prosent. Det beklaget hun i en e-post samme dag. Når det er klagesaker vil disse alltid bli løftet videre til en annen saksbehandler eller fagansvarlig for en ny vurdering. Det skjer uavhengig av om det er kunden eller en avis som tar kontakt, påpeker Kyrre.

Hun gjør også oppmerksom på at stadig proffere tyver raider hus med festligheter og det har vært en voldsom økning av tyverier av smartphones.

– Derfor setter vi strenge krav til tilsyn. Det er viktig at folk er oppmerksomme på dette, sier hun.

Hun påpeker at kriminalitetsutviklingen i Norge har økt betydelig de siste årene, og at forsikringsbransen sammen med politiet har stor oppmerksomhet rundt dette problemet.

Forskjell på hvor ting stjeles

Kyrre presiserer imidlertid at det er forskjell på privathus og utesteder.

– Legger du mobil og lommebok i jakka på et utested kan du ikke regne med å få tilbake noe. Jo yngre deltakerne har vært på festen, jo strengere er vi også på tilsyn for det er i de yngre aldersgruppene det stjeles mest, sier hun.

Kyrre sier også at det er selvsagt at folk ikke skal gå med ytterklærne på seg inne.

– Det skulle bare mangle!

Tror media skremte dem

Etter at Europeiske Reiseforsikring delvis snudde, er Østerhus noe mer fornøyd. Han er likevel ikke imponert.

– Jeg tror ikke de hadde gjort dette hvis ikke det var fordi Sandefjords Blad tok kontakt. Hvorfor ble det plutselig en annen saksbehandler som kunne omgjøre det andre vedtaket sånn uten videre? På mange måter virker det som om de har endret synspunkt på grunn av at avisen tok kontakt, og slik bør det ikke være, mener han.

Østerbø sier han synes det kan virke som om man er nødt til å dikte opp en historie for å få utbetalt forsikring.

– Det vil jeg i så fall ikke være med på, sier han.

- Ferdig med Europeiske

Østerbø ser imidlertid at det var uforsvarlig å la mobil og lommebok og forstår at Europeiske ikke erstatter tapene hundre prosent.

– Det var en ren forglemmelse. At de ikke vil erstatte pengene i lommeboka er på mange måter forståelig. Det får jeg ta på min kappe. Men mobiltelefonen mener jeg virkelig de burde gitt uten avkorting. Nå er jeg uansett ferdig med Europeiske. Jeg bytter selskap til et jeg får via LO og arbeidsgiveren min, slår han fast.

Kommentarer til denne saken