Første fly i Sandefjord nødlandet i Badeparken

Hans Fleischer Dons var Norges første flyger i det første norske flyet «Start». Men alt gikk ikke etter planen da Dons skulle ta en æresrunde over Sandefjord.

Hans Fleischer Dons var Norges første flyger i det første norske flyet «Start». Men alt gikk ikke etter planen da Dons skulle ta en æresrunde over Sandefjord. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

For 100 år siden fløy Norges første flyger, Hans Fleischer Dons, over Sandefjord. Men noe gikk galt.

DEL

Dons måtte nødlande, og han unngår så vidt å ta livet av en mann som satt på en benk i Badeparken.

På dagen hundre år senere samlet en liten gruppe entusiaster seg på Kurbadet for å minnes Dons og hans strabasiøse ferd over Sandefjord.

Planen var å ta en æresrunde i Vestfold.

– Dons var en av tre marinesoldater fra Horten som ville lære å fly etter at de fikk nyss om at Sverige ville bombe Karljohansvern med appelsiner for å mobbe nordmennene som ennå ikke hadde flymaskiner, forteller filmskaper Robert Hansen som har laget dokumentar om Dons og Norges første fly «Start».

Mistet høyde

Etter et opphold på flyskole i Tyskland, og sin første turné i Fredrikstad, skulle han fly tilbake til Horten 12. juni 1912.

– Planen var å ta en æresrunde i Vestfold, sier Hansen.

Men da Dons fløy over Sandefjord, fikk han motortrøbbel. Flyet mistet høyde, og motoren stoppet plutselig.

– Der måtte nødlandes

I boken «Start» av Roar Glenne, tidligere major i Forsvaret, står Dons egne ord om hendelsen.

«Der måtte nødlandes, og det i en fart. Jeg fikk øye på en grønn slette i nærheten av Sandefjord Bad. Like ved sjøen. Det bar nu meget nær over tretoppene i parken, og med kurs mot sjøen. Under landingen passertes over en hagebenk. En mann som satt på den, kom seg unna i en fart. Flyet gikk så nær over benken at forbindelsesstangen mellom hjulene traff benkens rygg og ble brukket. For øvrig gikk landingen bra. Utover strandlinjen og ut i sjøen».

– Man lurte på hva personen på benken tenkte. Han hadde sikkert aldri sett et fly før. At det må ha vært et sjokk, er det ingen tvil om, forteller Hansen og ler.

Havnet i sjøen

13. juni, 1912 prøvde Dons å ta av fra Sandefjord igjen.

– De slo jordet som den gang lå ved siden av Badeparken med slåmaskin, men lengden på flystripa var for kort, og flyet havnet i sjøen for andre gang, forteller Hansen.

Vingene på flyet måtte derfor demonteres, og flyet ble fraktet til Horten med marinebåt.

Startet i Horten 1. juni

Startskuddet for norsk militær luftmakt gikk i Horten 1. juni 1912, og dette ble markert i Horten på samme dato i år.

Denne dagen tok premierløytnant Hans Fleicher Dons av fra Borre ved Horten i flyet «Start». Han fløy over Oslofjorden til Moss og landet trygt på Øra ved Fredrikstad. Flygingen var ikke forhåndsannonsert i avisene, da Dons var redd for at noe skulle gå galt, forteller Forsvaret i en pressemelding før hundreårsmarkeringen i Horten.

1. juni i år ble flyturen gjentatt. Displaypilot Eskil Amdal fløy jubileets lakkerte F-16 over Larvik, Sandefjord, Tønsberg og Horten etter å ha flydd ruten som Dons gjorde 1. juni 1912.

Hurtigkurs i Tyskland

Bakgrunnen for at Dons ble Norges første flyger, var at flykomiteen på ubåten “Kobben” ble dannet i Horten våren 1912.

Og så var de denne svensken som truet med å fly over Horten for å kaste appelsiner på folk på Karljohansvern, da. Premierløytnant Hans Fleischer Dons og de andre offiserer fra ubåten "Kobben" bestemte seg for å komme ham i forkjøpet, skaffe et fly og få det i lufta før svensken rakk å gjøre alvor av planene sine.

I klubben ble det derfor besluttet at løynant Dons skulle sendes til Tyskland for å få flygeropplæring - og han fikk noen ukers trening.

Kanskje ikke så rart, da, at landets første norske flyger hadde problemer med å lande og ta av i Badeparken i Sandefjord?

Og appelsintrusselen?

Historikere har i ettertid påpekt på at man ikke har noen skriftlige kilder som faktisk bekrefter den 100 år gamle appelsintrusselen.

– Det er mye mulig, men det er slik historien er blitt fortalt i de hundre årene som har gått. Dermed har det blitt en del av historien, så det blåser vi i, humrer flyleder Reidar Berntsen overfor Gjengangeren.

Artikkeltags