Gå til sidens hovedinnhold

Kan frakte malmen ut med taubane

Artikkelen er over 6 år gammel

Transporten ut fra gruva og ned til Larvik Havn er den største utfordringen, synes Kodal Minerals. Taubane à la skiheis er et alternativ.

– Det aller beste hadde vært taubane. I dag finnes det mange gode tekniske løsninger, som ligner litt på skiheiser. I tillegg er den stille, utslippsfri og vil kunne gå hele døgnet, forteller gruvesjefen Luke Bryan.

LES OGSÅ: Dam i øst og i vest

Han har vært i Norge tre dager denne uka og presentert prosjektet for media og kommunene. På mandag er han tilbake igjen, for å delta på et åpent informasjonsmøte på Hvitstein grendehus i Vestre Kodal.

Når man planlegger å ta ut 30 millioner tonn malm de neste 20 årene, er transportløsningen avgjørende. Veien ut til FV40 er uholdbar i dag. Skal man bruke den, må selskapet bygge ny bro over Lågen, og kanskje en ringvei rundt Kvelde. I tillegg blir det mye støy, CO2-utslipp og støv hvis man bruker lastebil.

LES OGSÅ: Vil sprenge ut 1,5 millioner tonn malm i året

Slitasjen på veiene vil være stor. Hver last kan veie inntil 70 tonn. Så stor last krever dispensasjon fra norske regler, og er noe selskapet vurderer.

Jern og fosfat vil fraktes ferdig knust som sand til Larvik.

– Dersom det kommer som sand til oss, er det mulig å frakte det videre i containere. Men skal de frakte det som bulk, har vi kapasitetsproblemer, sier havnesjef Jan Fredrik Jonas.

Kommentarer til denne saken