– Kosmosledelsen for dårlig

Herbjørn Hansson (til høyre) sammen med andre Kosmos-ledere på generalforsamlingen i 1985 da alt var rosenrødt. Foto: Olaf Akselsen

Herbjørn Hansson (til høyre) sammen med andre Kosmos-ledere på generalforsamlingen i 1985 da alt var rosenrødt. Foto: Olaf Akselsen

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Én av grunnene til at Kosmos forsvant som konsern og ble delt opp, var dårlig ledelse.

DEL

Det skriver Herbjørn Hansson i den lokalhistoriske boka «Dønninger og tidevann», som nylig er gitt ut.
Hanson var selv en del av ledelsen i selskapet. Der ble han ansatt som finansdirektør i 1980 og jobbet der til 1989.

Var arrogante

Hansson, den gang bare 32 år gammel, har i de senere år gitt mye skryt til Anders Jahre. En fabelaktig dyktig mann med stor vyer. Norge har knapt fostret en slik næringslivsgründer, skriver Hansson.

Mer avmålt er omtalen av den øvrige ledelsen i Kosmos, som etter Hanssons mening var arrogante i forhold til virksomheter selskapet konkurrerte med. Det var dårlig lederskap, hevder han.

Ideer ble motarbeidet

«Vi trodde vi var bedre enn andre. Det var en helt feil grunntanke. Det var fortidens kollisjon med fremtiden. Det ble lansert nye tanker og nye ideer i en verden som begynte å bli globalisert. Men vi i Kosmosledelsen oppdaget ikke dette. Det var lite nytenkning. Vi var ikke moderne nok. Vi stengte for en utvikling som måtte komme. Nye ideer ble gjerne motarbeidet. Det er gjerne det som gjør at virksomheter stagnerer og bukker under», skriver Hansson.

Dramatisk feil

Ett eksempel på det Hansson kaller ledelsens svakheter, er at Kosmos kunne få kjøpe Strømstad-ferja av Jan Johansen, som grunnla denne fergeforbindelsen.

«Vi var arrogante og ville ikke handle med ham. Vi tok dramatisk feil. Denne fergelinjen har jo vært en gullgruve», skriver han.

– Ikke gjør som Kosmos

Herbjørn Hansson er i dag leder i det internasjonale tankrederiet Nordic American Tanker Shipping Ltd med ca. 20 skip. Hans karrière innen shipping har vært en suksess.

Flere av selskapets ansatte har tidligere jobbet sammen med Hansson i Kosmos.

Og i boka skriver han: «Når jeg i dag står overfor nye utfordringer, sier jeg til mine ansatte: «Vi gjør det på motsatt måte av det vi gjorde i Kosmos».

Kjempestort selskap

I midten av 80-årene hadde Kosmos vokst til et kjempeselskap som ikke bare drev med internasjonal skipsfart og fergetrafikk, men også hadde datterselskaper innen reiseliv, transport og industri. På ett tidspunkt var det over 20 virksomheter i Kosmos-gruppen.

Artikkeltags