Gå til sidens hovedinnhold

Lærerne gjør felles front

Artikkelen er over 9 år gammel

Utdanningsforbundet i Sandefjord har vedtatt en resolusjon som uttrykker bekymring for innføring av resultatorientert målstyring.

Det skjedde på årsmøtet onsdag, der samtlige 79 delegater stemte for resolusjonen.

– Vi pedagoger er bekymret for konsekvensen av målstyring, sier Heidi E. Narten, nestleder og hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Sandefjord.

Del på Facebook

Resolusjon om konsekvenser

Resolusjonen tar for seg innføringen av resultatorientert målstyring og lærernes syn på konsekvensene av dette. I resolusjonen heter det blant annet:

«Ved å bruke resultatorientert målstyring som gjeldende metode i skolen er det en reell fare for at metoder som fremmer andre deler av vårt mandat blir nedtonet, da de ikke kan kategoriseres og telles på samme måte. Derfor er det en stor endring og en utvikling i feil retning, slik vi ser det, å velge resultatorientert målstyring som den rådene metode i skolen». 

LES OGSÅ: Skoleledelsen avfeier all kritikk.

Narten betoner at Utdanningsforbundets medlemmer ikke er imot å arbeide for mål, men likevel er bekymringene mange. 

– Vi ønsker debatt om hvordan vi skal bruke målstyring som et pedagogisk verktøy til det beste for elevene. Vi vil at skole- og barnehageetaten skal bli tydeligere på å sette andre områder i skolen i høysetet også, sier nestlederen og sikter blant annet til sosial utvikling hos elevene.

LES OGSÅ: Varsler om 17 kritikkverdige forhold.

Forsiktig med konkurranse

Nasjonale prøver er et gjennomgående tema i resolusjonen. Lærerne er engstelige for at elever bare skal måles etter resultater på nasjonale prøver, og ikke på andre ting og egenskaper som det ikke er etablert noen måleverktøy for. 

– Vi vil for eksempel mane til forsiktighet når det gjelder bruk av resultater på nasjonale prøver og konkurranse skolene og klassene imellom, sier hun.

LES OGSÅ: Må svare på ti varselpunkt.