Gå til sidens hovedinnhold

– NAV skaper uførhet

Artikkelen er over 10 år gammel

Uføre Jan Gundersen vil bygge opp en landsomfattende aksjon på nett mot NAV.

– Jeg er ufør på grunn av en yrkesskade (nakkeskade) i 1997. Hadde jeg blitt trodd for mine plager, så hadde jeg kunnet brukt kreftene på å få en bedre helse enn å bruke krefter på å sloss mot NAV. De skaper uførhet i samfunnet. Hadde jeg fått hjelp av NAV den gangen jeg hadde behov for det, så tror jeg nesten helt sikkert at jeg hadde vært minst 50 prosent arbeidsfør.

Det sier Jan Gundersen. På bakgrunn av egne erfaringer startet han nettstedet navkamp.com, med tilhørende gruppe på Facebook.

Del

Nettside mot NAV

Nettstedet skal være et sted der misfornøyde brukere kan dele erfaringer, hente informasjon og få hjelp i sine saker mot NAV.

Nå etterlyser nettstedet frivillige som kan være kontaktpersoner rundt om i Norge.

– Vi skal ha kontaktpersoner i alle byer, sier Jan Gundersen.

I oppropet etter frivillige heter det:
«NAVKAMP vokser raskt. Vi ser at det er stort behov for å få slutt på alle disse menneskelige tragediene som oppstår på grunn av NAV systemet. Vi trenger alle som vil bli med i denne kampen.»

Stor respons

– Fortsatt er vi bare i startgropa, men responsen har vært overveldende, sier Jan Gundersen.
Navkamps Facebook-gruppe har 1.400 medlemmer, og det kan være flere tusen treff på siden deres når de har vært omtalt i media.

Gundersen forteller at han daglig får opptil hundre mail fra mennesker som sliter med sine saker i forhold til NAV.

Selv oppfatter Gundersen NAV som et sted som suger krefter ut av syke og nedbrutte brukere.

Traff mange

– Du må bygge deg opp for å gå dit, og du blir brutt ned så du bruker flere måneder på å bygge deg oppå igjen, sier Gundersen.

Han startet nettsiden for å få komme ut med sin egen sak. Nå føler han at han traff med et budskap som angår mange.

– Min kamp har blitt Norges kamp. Jeg føler at jeg henter styrke gjennom å hjelpe andre.

OK med kritikk

NAV synes det er OK med debatt, også fra kritiske sider som navkamp.com.

– Vi ønsker debatten velkommen, men det å drive debatt medfører også et stor ansvar for dem som driver nettstedene, slik at innholdet ikke blir lite konstruktiv eller sjikanøs i forhold til våre ansatte, sier kommunikasjonsrådgiver Gitte-Merethe Idås i NAV Vestfold.

Hun vil ikke å kommentere innholdet til navkamp.com spesielt, men har registrert at det er en del misnøye som kommer fram. Hun oppfordrer brukerne til å komme med kritikken til NAV også.

– Vi er opptatt at folk skal få komme til oss med konstruktiv kritikk og vil oppfordre folk til å kontakte oss via sitt NAV kontor eller gjennom brukerforeningene som vi samarbeider med i hver enkelt kommune og på fylkesbasis. Vi synes det er synd når noen ikke er fornøyd med de tjenester eller den service vi gir, og kan forsikre at vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss, sier hun.

–  Det er også å viktig at våre brukere er klar over at de kan klage både på sine vedtak og på vår service, vi har egen klageinstans som håndterer dette, sier Idås.

Kommentarer til denne saken