Reidar ble svindlet for 77.000

Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Da Reidar Lindqvist ringte kontofonen fikk han seg en real overraskelse. Over 77.000 kroner var borte.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Det var tilfeldig at jeg sjekket kontoen tidlig i morges. Da skjønte jeg at noe var galt, forteller han til tb.no.

Han ringte bankens kundeservice umiddelbart og fikk sperret Visa-kortet. Kortet var ikke mistet.

– Jeg vet ikke hvordan svindelen har skjedd eller hvordan de har fått fatt i kortinformasjonen. Jeg har brukt kortet på helt vanlig måte i sommer. Handlet på butikker og bensinstasjoner, samt bestilt noen reiser på nett, sier han.

Religiøst materiell

Da Lindqvist, som til daglig jobber som sportsleder i Tønsbergs Blad, sjekket med banken sin så fikk han opplyst at transaksjonen hadde skjedd i utlandet.

– Pengene hadde blitt overført i forbindelse med en bestilling av religiøst materiell i Sveits. Det er i hvert fall ikke noe jeg bruker pengene mine på, forteller han med et snev av humor.

77.700 kroner ble borte. Og trolig skjedde svindelen natt til tirsdag, eller tidlig tirsdag morgen. Lindqvist ringte banken før banken rakk å ringe ham i forbindelse med den unormale transaksjonen. Nesten alle pengene som sto på kontoen var tatt, men noen hundrelapper hadde svindlerne latt stå igjen.

– Ja, det var nok noen greie tyver med gode hensikter, sir han ironisk.

LES OGSÅ: Slik vil de tappe kontoen din

Banken tar regningen

Han roser banken.

– Ja, de skulle ta affære slik at jeg får tilbake pengene mine. Jeg har fått veldig bra oppfølging av banken, forteller Lindqvist.

Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midteide, forteller at kortsvindel kan være vanskelig å oppklare.

– I mange tilfeller finner vi ikke ut av det. Spesielt om det er utført i utlandet, sier han.

Hva tror du har skjedd i dette tilfellet?

– Jeg kan uttale meg på generelt grunnlag. Mange blir svindlet etter å ha vært i utlandet. Kortet kan ha blitt kopiert under en ferietur eller lignende. Det kan være måneder siden det har skjedd. Når det er sagt så ordner vi alltid opp for kunden. Kunden skal ikke lide noen økonomiske tap, forteller han.

Reidar Lindqvist sier han har vært ute å reist de siste månedene.

– Ja, jeg har vært utenlands. Er ikke utenkelig at noen kan ha kopiert kortet der, sier han.

LES OGSÅ: Ble du svindlet her?

– Trygt å bruke kort

Selv om flere opplever svindel av denne typen, sier DNB at det er trygt å bruke kort.

– 99,8 prosent av kortbruken går som den skal. Det er ingen grunn til bekymring. Men det er litt skummelt og irriterende for dem som opplever dette. Vi har gode rutiner hos oss, og vi overvåker systemene våre. Oppdager vi en unormal transaksjon så klarer overvåkingssentralen vår å fange det opp i løpet av kort tid, forteller Thomas Midteide i DNB.

LES OGSÅ: Polakker kunne filme minibanker

Artikkeltags