I år er det rigget for storbåtutstilling 27.–29. mai. Brygga i Sandefjord gjøres om til Skandinavias svar på Monaco, en havn med flytende glis man kan måpe av.
Del

Dette blir en eksklusiv messe der store motor- og seilbåter skal bli presentert på en profesjonell måte.
– Vi har et stort utvalg av båter i weekend- og bostørrelse. Vi ønsker ikke å framstå som snobbete eller å skyve noen fra oss, men å skape en atmosfære som er annerledes enn ved andre messer. Vi vil også ha mindre landstedsbåter, men flere av disse jollene vil utstilles på land, sier Espen Berg.

Et geografisk knutepunkt

Han og medarrangør Morten Olsen prøver med dette å tydeliggjøre profilen. De vil ha et større, avgrenset område der utstillerne har mulighet til å sitte rolig med kundene.
– Vi ønsker å tiltrekke produsenter og selgere fra Sverige, Danmark og Norge. Sandefjord er et knutepunkt geografisk, med enkel ankomst via ferjene og flyplassen. Jeg tror at det er hemmeligheten bak vår gode oppslutning, sier Berg.

– Veldig trange tider

Et sted mellom 4.000 og 6.000 personer har besøkt båtmessa de siste årene. Arrangørene håper på det samme antallet i år. Samtidig venter de nærmere 100 båter og telt.
– Båtmarkedet er ikke der det var for tre år siden, dessverre. Veldig mange har veldig trange tider. Prisene på brukte båter har falt stort. Derfor er det mindre rekruttering til nye båter, sier Berg.

LES OGSÅ: Han vant båtenes "Oscar"

Fortsatt gratis inngang

Sommeråpningen på brygga skilter også i år med gratis adgang for hele familien. Man kan spasere langs salgsteltene på promenaden, i den improviserte handlegaten.
– Vi ønsker å være et godt alternativ. Når folk får på seg shortsen og det blir varmere i lufta, skal det være naturlig å reise til Sandefjord. Vi ønsker å fornye oss, som alle andre. Det blir en mer stemningsfull og intim båtmesse, sier Berg.