Derek Irvine, visepresident for kundestrategi og konsulenttjenester i selskapet Globo­force.en, har skrevet en sjekkliste for om du trives i jobben. Her er noen av punktene:

1. Du har venner på jobben.Vi ønsker å arbeide med mennesker vi liker og respekterer.

2. Du liker å hjelpe kollegene dine, og investerer like gjerne i deres suksess som i din egen.

3. Tida på jobb går fort. Du blir overrasket hver dag ­arbeidsdagen er over. Tida har flydd forbi med interessante arbeidsoppgaver.

4. Du mistrives med å bli syk, først og fremst fremst for at dine medarbeidere regner med deg. Du misliker å skuffe andre, selv om du vet at de andre på jobben gjerne trer inn.

5. Du lader batteriene i ­helgen. Helgen brukes slik at du møter opp frisk og oppladet hver mandag – klar for en ny arbeidsuke.

6. Du deler mer enn gjerne suksesshistorier med andre, ettersom alle skal inkluderes i suksessen.

7. Du yter det lille ekstra. Det føles helt naturlig for deg å yte mer og du vil prestere over det som forventes.

8. Du er løsningsorientert framfor problemorientert.

9. Du kjenner dine arbeidsoppgaver godt, og du vet hvordan du kan gjøre en forskjell. Du arbeider strukturert mot selskapets store målsetting, og du forstår og ser nytten av din daglige innsats mot målet.

Lasse Hasle Ljøsterød (38) trives så godt på jobben at han håper han har den resten av sitt arbeidsliv. Les hvorfor han har det så bra HER!

LES OGSÅ: Dette er trivsel på jobb