– Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1. november og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes, står det i pressemeldingen.
1. november er datoen hvor Ryanair ikke lenger vil bruke Moss lufthavn Rygge som baseflyplass.
Det gjør at MLR mister så mange som 1,1 millioner passasjerer.
– Da taper vi 100 millioner kroner, har Svein Hurlen, styreleder på flyplassen sagt tidligere.
Ville ikke si noe
Det var lenge uvisst om styret og eierne faktisk satt i et styremøte tirsdag ettermiddag og kveld. «Ingen» ville verken avkrefte eller bekrefte noen ting.
Like etter klokken 19:00 kom svaret.
Styret og eierne har altså besluttet at flyplassen avvikles 1. november – hvis Ryanair holder fast ved oppsigelsen av Rygge som baseflyplass.
– Vi er slitne
Bjørn Petter Jenssen sier at de ansatte på flyplassen er slitne av situasjonen de er oppe i.
– Stemningen blant de ansatte den siste tiden har vekslet mellom å være spent og oppgitt, sier lederen av LO-utvalget på flyplassen.
Han har fortsatt håp for framtiden til Moss lufthavn Rygge.
– Det er fortsatt håp, men vi begynner å bli slitne av kampen og av Regjeringens manglende evne til å høre på fornuft, sier han tirsdag ettermiddag.
LES OGSÅ: Ryanair fastholder å flytte, skjebnetimer på Rygge
Ingen baseflyplass
Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november.
Dersom det irske lavprisselskapet forsvinner, vil antallet passasjerer synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak.
– Da taper vi 100 millioner kroner, sier Hurlen.
Tandberg har hele tiden sagt at innføringen av flypassasjeravgiften vil sørge for at flyplassen legges ned.
LES OGSÅ: Flyplasskapasiteten på Østlandet skal kartlegges
– Vi har ikke blitt lyttet til
Orkla, som eier 40 prosent av Rygge sivile lufthavn, beklager at det nå går mot avvikling av flyplassen.
Orkla sier selskapet har forsøkt å påvirke regjeringen til å omgjøre beslutningen om å innføre en flypassasjeravgift fra 1. juni. Beslutningen har fått Ryanair til å si opp sin baseavtale med Rygge fra 1. november.
– Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB.
Han varsler at Orkla ikke har noen planer om å foreta seg noe i den situasjonen som nå har oppstått.
– Ingen kommentar
Ryanairs kommunikasjonsrådgiver Hans-Jørgen Elnæs vil ikke kommentere at styret ved Rygge sivile lufthavn har besluttet å legge ned Moss lufthavn, Rygge.
– Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor mediene i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair, til NRK.
Det irske lavprisselskapet Ryanair har varslet at de kommer til å legge ned sin base på Rygge på grunn av flypassasjeravgiften. Ryanair vil offentliggjøre sine planer i neste uke. Uten Ryanair vil den årlige trafikken falle fra 1,6 millioner passasjerer i fjor, til under 500.000.