Veivesenet steilet over prisøkningen. Nå får de svar: – Dette burde ikke overraske noen

FORKLARER PRISSJOKKET: Mesta-sjefen Arne Roald Larssen skriver at Statens vegvesen ikke burde bli overrasket over prisøkningen.

FORKLARER PRISSJOKKET: Mesta-sjefen Arne Roald Larssen skriver at Statens vegvesen ikke burde bli overrasket over prisøkningen. Foto:

Statens vegvesen bør ikke bli overrasket over at Vestfold vest-kontrakten blir dyrere enn de hadde regnet med, svarer Mesta-sjefen.

DEL

Onsdag omtalte Tønsbergs Blad saken der det viste seg at Mesta var eneste tilbyder på den store drift- og vedlikeholdskontrakten i Vestfold.

Firmaet skal ha 1,3 milliarder for å brøyte og vedlikeholde riks- og fylkesveiene i den såkalte Vestfold vest-kontrakten over en åtteårsperiode.

Veivesenet har bare fått ett tilbud på gigantkontrakt: – Det er trist og synd

– Det er trist og synd at det bare er en anbyder på Vestfold vest-kontrakten. Det er et eksempel som viser at dette markedet ikke er så velfungerende, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen til Veier 24.

(Saken fortsetter under bildet)

STORE SUMMER: 1,3 milliarder kroner kan koste å få utført brøyting og vedlikehold av deler av Vestfold. Bare én entreprenør har vist interesse for jobben.

STORE SUMMER: 1,3 milliarder kroner kan koste å få utført brøyting og vedlikehold av deler av Vestfold. Bare én entreprenør har vist interesse for jobben. Foto:

Tar til motmæle

I et leserinnlegg i Veier24 uttaler nå Mestas administrerende direktør Arne Roald Larssen seg om kritikken:

– At det blir dyrere enn Vegvesenet regnet med burde ikke overraske noen, skriver han.

Og fortsetter:

– Det å drifte og vedlikeholde veinettet i Norge er en samfunnskritisk og krevende oppgave. Det er et spesialisert fag, og for å lykkes med å løse oppdraget er man avhengig av en solid organisasjon med erfaring, kompetanse og ryggrad til å bære betydelig risiko. Når ikke flere entreprenører velger «å ta ett lodd» er det kanskje fordi de er redd for at en eventuell seier skal vise seg å koste mer enn den smaker. I mange år har hele bransjen vært preget av ekstremt lave marginer og dårlig inntjening, noe som har resultert i store tap for entreprenørene, og i ytterste konsekvens konkurser. I siste utgave av Våre Veger meldte flere store aktører at de takker for seg og selger driftsenhetene sine.

Er dette Vestfolds mest eksklusive busstopp? Det er det bare én person som bruker 

– Det dreier seg om mer enn pris

Han mener at manglende konkurranse ikke et sunnhetstegn for markedet.

– Men at prisen på 1,3 milliarder er dyrere enn Vegvesenet hadde regnet med burde ikke overraske noen. Tvert imot: prisene vi har sett i årets anbudsåpninger viser at man ikke kan fortsette å presse prisene til bristepunktet (og forbi). Med den risikoen som følger driftskontraktene er ikke det lenger et alternativ, og det er positivt at entreprenørene endelig tar konsekvensene av dette.

Mesta-sjefen peker på at dette også dreier seg om mer enn pris:

– Vi har en visjon om å vise vei i bransjen, og ønsker å bidra til innovasjon og utvikling. Derfor applauderer vi at Statens vegvesen tenker nytt og tar i bruk andre tildelingskriterier enn kun pris. Drift og vedlikeholdsbransjen er avhengig av konkurranse, og avhengig av flere aktører som ønsker å heve lista. Vi trenger flere seriøse aktører som ønsker å konkurrere om de krevende kontraktene.

Artikkeltags