Vil bryte kulturelle barrièrer

FILM OG DISKUSJON: Albert Hu (18) introduserer temaet for møtet, som denne uka handlet om Kinas rolle i filmindustrien.

FILM OG DISKUSJON: Albert Hu (18) introduserer temaet for møtet, som denne uka handlet om Kinas rolle i filmindustrien. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Albert Hu (18) lærer nesten alle elevene på Skagerak International School om Kina.

DEL

– Han gjør nøyaktig det vi ønsker at elever skal gjøre.

Det er ordene til Skagerak-rektor Kjeld-Jørgen Glittenberg om den kinesiske eleven Albert Hu, som i løpet av noen måneder har fått med 110 av 168 elever på prosjektet Marco Polo CAS.

– Vi vil være med og bidra til å bryte de kulturelle barrièrene mellom Europa og Asia, og så ønsker vi blant annet å øke bevisstheten rundt viktige klimaproblemer, sier Hu.

LES OGSÅ: «Fredsnasjonen» Norge bøyer av for makten

– Mange stereotyper

Gjennom prosjektet møtes elevene annenhver uke, der de blant annet ser filmer og diskuterer ulike temaer knyttet til Kina – for å bedre forståelsen.

– Når man snakker om Asia, er det mange gamle stereotyper ute og går, men faktum er at ting endrer seg veldig fort, og det er viktig at vi er oppdatert, sier 18-åringen.

I tillegg til å holde møter og diskusjoner, bruker elevene sosiale medier svært aktivt for å nå ut til folk i hele verden. På Instagram har de mange følgere fra Kina og Asia, som gir dem positive tilbakemeldinger.

INITIATIVTAKER: Albert Hu kommer fra Kina, og går tredjeåret på Skagerak International School.

INITIATIVTAKER: Albert Hu kommer fra Kina, og går tredjeåret på Skagerak International School. Foto:

– Vi håper å nå ut til enda flere i Norge, sier Hu.

LES OGSÅ: Veronica (16) finalist til gjev frivillighetspris

I juni håper han å få med seg 25–30 elever på en tur til Kina, der de ønsker å besøke Hong Kong, Beijing, Macau og Shanghai. Gruppa har allerede begynt å samle inn penger, men det er fortsatt ikke sikkert det blir noen tur.

– Vi ser på muligheten for å få til en tur, slik at de virkelig kan få se kulturen i Kina. Men det er fortsatt et stort men altså, sier rektor Glittenberg til Hu, og begge smiler.

– Passer perfekt inn

Han er svært imponert over det Albert og de andre elevene får til på egen hånd. Som en del av prosjektet blogger elevene om erfaringene fra prosjektarbeidet.

– Dette passer perfekt inn med det vi ønsker å gjøre her på Skagerak. Det har vært flott å følge med på prosjektet og se hvor mye innsats som legges ned. Også er det gøy at så mange er med på det, sier rektor.

Når han kom og snakket med meg om dette første gangen, så var det lett å se virkelig at han ville drive dette her framover - rett og slett for å hjelpe alle her på skolen til å få en bedre forståelse av Kina. Som kineser som bor her i Norge og går på skole her i Norge så ville han ha den kulturelle utvekslingen, tilføyer Glittenberg.

– Lærerikt

Dette prosjektet passer perfekt inn med det vi ønsker å gjøre her på Skagerak.

Kjeld-Jørgen Glittenberg, rektor ved Skagerak International School i Sandefjord

Blant de 110 elevene er mange nasjonaliteter samlet. Cirka 70 prosent er norske. Blant dem er Magnus Karlsen Pedersen, som ble fascinert av prosjektet, og gjerne ville lære mer om Kina.

– Det har vært veldig lærerikt, og dette er første året mitt her, så det er første møtet mitt med CAS-opplegget. Det har vært en veldig positiv opplevelse så langt, sier han.

LES OGSÅ: – Foreldre kan gjøre en stor forskjell

– Elevene tar initiativet, og det de lærer ved å gjøre dette selv er noe de absolutt kommer til å få bruk for senere i livet. Og det er jo det som er målet med et prosjekt som dette, sier rektor.

Marco Polo CAS

  • Elevprosjekt på Skagerak International School, som ble startet av Albert Hu dette skoleåret.
  • En CAS-gruppe, altså en del av skolens CAS-program (Creativity, Action, Service), der elevene selv tar initiativ, lærer ved å gjøre ting selv og skriver refleksjoner om erfaringer. Marco Polo CAS er en av mange forskjellige grupper/prosjekter på skolen.
  • Målet med prosjektet er blant annet å utvikle interkulturell og etisk forståelse og øke bevisstheten om globale miljøspørsmål - med hovedfokus på Kina.
  • Elevene skriver ned refleksjoner fra de forskjellige møtene - dette er en del av IB-diplomaet.
  • Facebook: MarcoPoloCASOfficial
  • Instagram: marcopolocas
  • Skolens Facebook: High.School.Skagerak.International.School

Artikkeltags