Bjørn Uno fikk strømregninger på 45.000: – Visste det ville bli et hopp, men ikke en slik kjempeøkning!

FÅR SKYHØYE STRØMREGNINGER: Etter at Bjørn Uno Østlie fikk installert ny strømmåler, har regningene mangedoblet seg. På en tremåneders periode har strømregninga tilsammen vært på 45.000 kroner. Det mener han er feil, og har gjentatte ganger klaget til leverandøren. Uten å få medhold.

FÅR SKYHØYE STRØMREGNINGER: Etter at Bjørn Uno Østlie fikk installert ny strømmåler, har regningene mangedoblet seg. På en tremåneders periode har strømregninga tilsammen vært på 45.000 kroner. Det mener han er feil, og har gjentatte ganger klaget til leverandøren. Uten å få medhold. Foto:

Bjørn Uno Østlie opplevde å få 45.000 kroner i strømregning tilsammen tre måneder. – Da er det noe som ikke stemmer, sier han, og har tatt opp kampen mot nettselskapet.

DEL

Bjørn Uno Østlie på Hovland i Tjølling har fått et problem etter at Skagerak Nett har installert ny strømmåler hos dem.

Til sammen tre fakturaer på 45.000 kroner fordelt på tre regninger er langt over gjennomsnittet for forbruket for gården de bor på.

De pleier å ha rundt 30.000 kroner i året i strømutgifter. Stipulerer en ut fra forbruket som de nå er fakturert for, vil den årlige strømregninga komme på 180.000 kroner i året.

Etter åtte måneder slåss de fremdeles, for nettleverandøren mener at det ikke er feil på deres anlegg.

Gir seg ikke så lett

Hadde det ikke vært for at Østlie er elektriker og dermed fagmann, hadde han gitt opp kampen for lengst.

– Det er tungt å jobbe mot et så stort monopolselskap. Jeg skjønner dem som gir opp, men det skal ikke være slik at en feil på måleren, kan gi forbrukeren i de tusen hjem en økning på 1.000 til 2.000 kroner ekstra i måneden, året igjennom. Det er mye urettmessige kroner som nettselskapene ikke skal ha.

Skagerak var og byttet strømmåleren deres en gang, med en seriemåler. Så ble den byttet med en ny smartmåler.

– Feilen ble rettet opp uten noen form for tilbakemelding. Skagerak står på sitt, og vil at vi skal betale dette forbruket. Vi er sterkt uenig, og forbruket vårt fra tidligere år viser et helt annet resultat, sier han.

Han vil klage saken inn for elklagenemnda.

LES OGSÅ: Advarer mot å lade elbilen fra vanlig kontakt

Forplanter seg

Og det er ikke bare Skagerak Nett han slåss mot.

Den andre er aktøren han må slåss mot er Fjordkraft, som sender ut regninger basert på beregningene de får fra Skagerak.

Og det tredje er at regningene går til inkasso hos Lindorff, fordi Østlie nekter å betale det høye beløpet på strømregningene.

LES OGSÅ: Sa du nei til ny strømmåler? Nå kommer regninga

Hadde oversikt over strømmen fra før

Fra før har familien vært nøye på å loggføre forbruket av strøm.

– Vi har lest av målerne hver måned, og vi visste at vi ville få et hopp, for de nye målerne skulle være mer nøyaktige. Men ikke en slik kjempeøkning over tid. Vi må finne feilen, sier han, og understreker at de har et ganske normalt forbruk.

Østlie har nå installert to interne målere selv å se hva de sier, og sjekke opp mot Skagerak sin måler. Tallene skal samsvare med smartmåleren.

– Vi skal betale for oss, vi, når alt er blitt riktig. Og hvis det er feil her, hva da med mange andre hjem, som også kan ha feil i strømmåleren? Jeg oppfordrer de som har eller oppdager noe unormalt med sitt forbruk til å ta opp kampen. En kan kontakte blant annet elklagenemnda, politikere som har ansvar for Skagerak i fylkeskommunen, mediene eller lignende, oppfordrer han.

– Vi tar dette på dypeste alvor

Kommunikasjonsrådgiver Kjell Løyland i Skagerak Energi er tydelig på at dette er en sak de vil se nærmere på, og synes det er synd at Østlie opplever saken slik.

– Vi tar kundene våre seriøst. Her har kunden en omfattende historikk, så det er vanskelig å si noe om årsaken nå, før vi får satt oss inn i dette igjen. Men det vil vi gjøre, sier han, og legger til at dette er saker de tar på alvor.

Han understreker at dette ikke er noe vanlig problem. Smartmålerne er ment å gi en mer nøyaktig oversikt over kundens strømforbruk enn de gamle målerne.

– Men feil kan jo skje, og vi vil oppfordre kundene til å ta kontakt med oss hvis de tror noe er galt, sier han.

 Justervesenet har tidligere uttalt seg om de nye målerne og sagt at disse oppfyller deres krav.

- I tillegg foretar vi jevnlig stikkprøvekontroller av målerne våre hvor vi sender et utvalg målere til et uavhengig akkreditert laboratorium som sjekker at disse måler riktig, sier Løyland.




Artikkeltags