Ønsker påbud om sykkelhjelm i Norge

PÅBUD: Mange dropper sykkelhjelmen, men det er slett ikke så smart. Foto: Nicolas Govetto, Flickr.com

PÅBUD: Mange dropper sykkelhjelmen, men det er slett ikke så smart. Foto: Nicolas Govetto, Flickr.com

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I de største byområdene øker antallet omkomne og skadde kraftig.

DEL

Hvert år omkommer om lag ti syklister i trafikken og 80 blir hardt skadet. Nå ønsker alle de norske kvinnelige sykkelstjernene på landslaget et påbud om bruk av sykkelhjelm i Norge.

– Jeg har selv vært innblandet i sykkelulykker, i tillegg til å ha sett ulykker på nært hold. Det er da man forstår hvor viktig sykkelhjelm er, og jeg synes det burde vært påbudt å bruke det over alt. Det er jo påbudt hvis man kjører scooter eller motorsykkel, og vi sykler ofte like fort som dem i trafikken. Da trenger vi også hjelm, sier syklist på landslaget, Vita Heine.

LES OGSÅ: Takker NM-arrangørene etter at alvorlig syk katt overlevde: – Kjempeservice!

Har støtte i folket

Et flertall av befolkningen støtter sykkeljentenes ønske om et hjelm-påbud, ifølge en ferske spørreundersøkelse om bruk av sykkelhjelm i regi av Tryg Forsikring og Trygg Trafikk. 56 prosent ønsker et hjelmpåbud, 20 prosent ønsker det ikke, mens langt under halvparten svarer at de bruker sykkelhjelm hver gang de sykler.

– Det ser sprøtt ut i dag, men for kun 20 år siden syklet man i sykkelritt uten hjelm. I løpene velter vi ganske mange ganger, og når viser på hjelmen i ettertid, ser vi hvor knust den er. Da er det vanskelig å forstå at noen velger ikke å bruke sykkelhjelm. Tenk hvor mange sikkerhetstiltak det er i biler, mens vi syklister kun har hjelmen som beskyttelse. Derfor er den viktig, sier landslagsrytteren.

LES OGSÅ: Sliten, svett og stolt

«Ødelagt hårsveis»

Over tusen nordmenn deltok nylig i den landsomfattende spørreundersøkelsen. Det selges årlig rundt 400.000 nye sykler i Norge, og myndighetene har et uttalt mål om å øke andelen som bruker sykkel jevnlig.

Flere studier viser at sykkelhjelm kan redusere ogforhindre hode- og ansiktsskader, ikke minst blant barn. Likevel svarer 37 prosent at de ikke ser behovet for sykkelhjelm.

– Det er overraskende at såpass mange unnlater å brukehjelm, men jeg kan forstå dem som sier at sveisen blir ødelagt. Jeg har selvkjørt scooter og fått sveisen ødelagt av hjelmen. Men altså, helsen er viktigere enn hvordan man ser ut på håret, sier Veine.

– Kjøp en sykkel og hjelm du synes er kul og stilig. Og bruker du sykkellås, kan du låse hjelmen sammen med sykkelen, sier hun.

Tusenvis av ulykker hvert år

  • I 2016 omkom 12 syklister i trafikken i Norge, mens 82 ble hardt skadd. Samme år ble det sykehusrapportert 3.533 ulykker med sykkel. Det viser tall fra Nasjonalt sykkelregnskap.
  • Antall hardt skadde og omkomne syklister i de ni største byområdene i Norge har økt med 66 prosent fra perioden 2004-2007 til 2014-2017, viser tall fra Statens vegvesen.
  • I en undersøkelse ved Oslo legevakt i 2014 hadde 20 prosent av alle pasienter med sykkelskader, fått hodeskader. 60 prosent av sykkelpasientene hadde brukt hjelm.
  • En analyse fra Statens vegvesen viser at 25 av 71 syklister som omkom i trafikken mellom 2005 og 2012 kunne overlevd om de hadde brukt hjelm.

Artikkeltags