Tenner fakkeltog mot togtrasé

PROTESTERER: Onsdag 6. februar går de i fakkeltog mot togtrasé gjennom Hjertås. Fra venstre: Bjørn Fensgård, Simen Bostrøm Rud (leder i Unneberg Nærmiljøutvalg), gårdeier Per Morten Nilsen, Vivi Ann Waggestad (styremedlem i Sandefjord Naturvernforbund), og Tore Nysæther (leder i Sandefjord Naturvernforbund).

PROTESTERER: Onsdag 6. februar går de i fakkeltog mot togtrasé gjennom Hjertås. Fra venstre: Bjørn Fensgård, Simen Bostrøm Rud (leder i Unneberg Nærmiljøutvalg), gårdeier Per Morten Nilsen, Vivi Ann Waggestad (styremedlem i Sandefjord Naturvernforbund), og Tore Nysæther (leder i Sandefjord Naturvernforbund). Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

På Unneberg vil de ikke gi seg mot Bane NORs planer, uten en kamp for natur og grunn. Nå skal de gå i fakkeltog.

DEL

Per Morten Nilsen er én av dem som vil miste gård og grunn. Tore Nysæther, hans medlemmer i Naturvernforbundet og andre vil delvis miste eller få forringet sitt turområde.

For gjennom Unneberg og Hjertås ønsker Bane NOR å legge den nye dobbeltsporede togtraseen, som i framtida vil gi 140 togpasseringer i døgnet.

Onsdag 6. februar klokka 18 arrangerer Naturnvernforbundet, i samarbeid med Unneberg Nærmiljøutvalg, et fakkeltog ved den aktuelle traseen.

– Hvor mange som kommer vet vi ikke, men mange er kontaktet og invitert, og fakler er allerede kjøpt inn, sier Nysæther.

Rikt dyreliv

I tillegg til Unneberg NMU, som aktivt er med på planleggingen, stiller grunneiere i området. Nærmiljøutvalgene på Sande og Mosserød er kontaktet, det samme er rektorene ved skolene i området for å formidle arrangementet via foreldreutvalgene og barnehagene. Via Facebook har et 20-talls personer sagt de vil delta.

– En togtrasé her vil gjøre at barnehagene mister sin akebakke på Breidablikk, sier Nysæther, som mener traseen fortsatt bør være som i dag, eller det som i Bane NORs utredninger heter Gokstadkorridoren.

Også alternativet gjennom Storås vil være bedre enn gjennom Hjertås.

– Vi snakker om heftige inngrep i et relativt lite område, men som likevel har lysløype og et rikt dyreliv. Med den fortettingen det legges opp til i Sandefjord blir dette naturområdet bare viktigere og viktigere i et 100-års perspektiv, sier Simen Bostrøm Rud, leder i Unneberg NMU.

LES OGSÅ: Slik ser Sandefjord ut i 2032

Ber politikere

Høringsfristen for Bane NORs anbefalte trasé er 13. februar. Deretter skal kommunestyret i Sandefjord si seg enig eller uenig, før Samferdselsdepartementet tar endelig stilling til trasé mot slutten av året. I siste instans kan valget bli avgjort av Stortinget.

For å få lokalpolitikerne over på sin side, har Nysæther også sendt invitasjon om å delta i fakkeltoget til politiske partier og ungdomspartier.

LES OGSÅ: Bjørn Ole har planutvalget i ryggen: Sandefjord-politikerne vil ha Storåsen-korridoren

Naturvernforbundet har tidligere satt opp en rekke skilt som viser hvor traseen er tenkt. Men det er ikke bare de fysiske inngrepene som vil påvirke naturopplevelsene.

– Støy er viktig i et friluftsperspektiv. Fra før har vi allerede støy fra Torp som påvirker området. Togstøy vil bare komme på topppen av dette, sa Nysæther til Sandefjords Blad tidligere i år.

LES OGSÅ: Støyen fra det nye dobbeltsporet er beregnet

Skade for alltid

Per Morten Nilsen er ikke motstander mot traseen bare på grunn av at den vil rasere gården hans.; like mye er han det på grunn av naturinngrepene og den 550 meter lange brua gjennom området. Nysæther trekker fram en skjæring i terrenget som vil gå nær kulturminnet Bygdeborgen, som er mye brukt av skoleelever, barn og familier.

– Naturen vil aldri kunne tilbakestilles med de inngrepene som må gjøres, sier Vivi Ann Waggestad, styremedlem i Naturvernforbundet.

I valget mellom å markere sin motstand ble det besluttet å arrangere fakkeltoget der konsekvensene er, og ikke i Sandefjord sentrum.

– Vi har ikke kapasitet til det. Men folk som er enige med oss, bør si sin mening før høringsfristen går ut, sier Nysæther.

– Jeg støtter dere fullt ut, og stiller selvfølgelig i fakkeltoget onsdag, sier Bjørn Fensgård, som har Hjertås som sitt nærområde, og kommer forbi når Sandefjords Blad møter arrangørene.

LES OGSÅ: Sven Tore er frustrert over defensive politikere i togdebatten: – Jeg synes det sender veldig uheldige signaler

Artikkeltags