Kommersiell direktør David O'Brian i Ryanair sier til Bloomberg News, gjengitt av TDN Finans, at samarbeidet med Norwegian «hindres av teknikaliteter», men at de fortsatt arbeider for å inngå en avtale.

Både Norwegian og Ryanair er store aktører på Torp Sandefjord Lufthavn.

I desember skrev den britiske avisen Daily Telegraph at Norwegian og Ryanair var nær ved å inngå en «feeder»-avtale, og at den kunne inngås innen måneder.

- Feeder-avtaler vil være en del av det europeiske luftfartmarkedet i 2017 og vi vil gjerne at denne avtale bli blir vedtatt så fort som mulig, sa en annen Ryanair-topp, markedsføringsdirektør Kenny Jacobs den gang.

Vil flys inn

Avtalen vil innebære at Ryanair, som er Europas største flyselskap på kortdistanse, inngår et samarbeid med Norwegian, som har satset tungt på langdistanseflyvninger til blant annet USA og Asia.

 

Et slikt samarbeid innebærer at passasjerer flys inn med Ryanair til London Gatwick og andre større flyplasser, for deretter å fraktes med Norwegian videre ut i verden. Felles billettsystem, bagasjehåndtering og samordning av innkommende fly skal være blant planene for samarbeidet.

Fantastisk for Norwegian

Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB omtaler en eventuell avtale som «vinn-vinn» for begge parter.

- Ryanair får ta del i premiumtrafikken som skapes av langdistanseflyvninger, mens Norwegian får ta del i alle trafikken som Ryanair generer inn til flyplasser som Gatwick.

For Norwegian ville dette vært helt fantastisk. Det kan gi høyere fyllingsgrad på flyene deres og dermed anledning til å ta høyere billettpris, sier han til Nettavisen.