Flyplasskapasiteten på Østlandet skal kartlegges

Stortinget besluttet å kartlegge flyplasskapasiteten på Østlandet, også ved de ikke-statlige flyplassene Torp og Rygge. (Arkivfoto: Atle Møller)

Stortinget besluttet å kartlegge flyplasskapasiteten på Østlandet, også ved de ikke-statlige flyplassene Torp og Rygge. (Arkivfoto: Atle Møller)

Artikkelen er over 3 år gammel

Samtidig med at ansatte ved Rygge sivile lufthavn frykter nedleggelse, har Stortinget besluttet å kartlegge flyplasskapasiteten på Østlandet.

DEL

Oslo (NTB): Vedtaket innebærer også at man skal se nærmere på de ikke-statlige flyplassene i Norge, melder NRK.

Bakgrunnen for vedtaket er et representantforslag fra KrF, og transportkomiteen på Stortinget kom med sin innstilling tirsdag.

Samme dag var det knyttet stor spenning til om skjebnen til Rygge sivile lufthavn ville bli beseglet. Flyplassen risikerer å bli nedlagt.

LES MER: Moss lufthavn Rygge vil legge ned

Ifølge KrFs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal fra Østfold er hensikten med tirsdagens beslutning å sikre langsiktig drift av både Rygge og andre flyplasser på Østlandet.

– Det er mitt mål at vi skal bevare Moss Lufthavn Rygge. Det håper jeg denne uavhengige utredningen vil bidra til, sier KrFs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal fra Østfold til NTB.

Partiet har fått en samlet transportkomité på Stortinget med på å be regjeringen foreta en uavhengig kartlegging av flyplasskapasiteten på det sentrale Østlandet.

Regjeringen får også beskjed om å se på de ikke-statlige flyplassenes plass i den norske luftfarten.

– Alt skulle tilsi at vi må utnytte eksisterende kapasitet og se på transport mellom flyplassene på det sentrale Østlandet, sier Hjemdal.

Innstillingen var klar tirsdag, og om noen uker får samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) saken på sitt bord.

Torp Sandefjord Lufthavn og Moss lufthavn Rygge er privateid.

(©NTB)

Artikkeltags