Stor uvitenhet om krav

Torp: – Vi visste ikke at vi har krav på erstatning etter lengre forsinkelser, sier Ingrida Doksiene. Til høyre Gustas Doksas og Nojus Kazancwas. Foto: Paal Even Nygaard

Torp: – Vi visste ikke at vi har krav på erstatning etter lengre forsinkelser, sier Ingrida Doksiene. Til høyre Gustas Doksas og Nojus Kazancwas. Foto: Paal Even Nygaard

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Ved forsinkelser kan reisende ha krav på opptil 600 euro i erstatning utover mat og overnatting.

DEL

– Nei, disse reglene visste vi ikke om, sier Ingrida Doksiene fra Larvik.

Tirsdag fulgte hun en besøkende til Wizzairs avgang til Vilnius. Hun har aldri opplevd lengre forsinkelser, men det er nettopp i slike tilfeller selskapet AirHelp kan bistå reisende som har blitt forsinket tre timer eller lengre.

I 2014 sørget de for at 914 personer som reiste via Torp i gjennomsnitt fikk utbetalt 400 euro i erstatning. Totalt beløper det seg til 3,2 millioner norske kroner. Ved flyreiser over 3.500 kilometer kan erstatningsbeløpet være inntil 600 euro.

– Erstatningsbeløpet gjelder månedene juni, juli, august og september. Det reelle tallet for hvor mange som skulle hatt erstatning er mye høyere, sier Erik Holland Haukebø, representant for AirHelp i Norge.

Tar en fjerdedel av erstatningen

AirHelp ble etablert i 2013. Forretningsmodellen er basert på at svært få både er klar over EUs regler for erstatning ved forsinkelser og det faktum at kun 0,6 prosent av dem som kunne hatt krav på erstatning faktisk krever eller får det. I dag tilbyr 85 ansatte sine tjenester for reiser over hele verden, basert på reiser til og fra Europa og USA.

– De som kontakter oss deler vi i to. Noen har ikke reelle krav, og dem legger vi bort. Av de sakene vi går videre med får alle erstatning. AirHelp har stor respekt blant flyselskapene. AirHelps andel av erstatningen er en fjerdedel, sier Holland Haukebø.

Han vil ikke trekke fram selskaper som er vanskelig å samarbeide med, men framhever SAS og Norwegian som lette å samarbeide med.

EUs felleseuropeiske regler for flypassasjerer ble innført i 2005. Dersom fly innstilles har reisende krav på forpleining, hotell hvis nødvendig, valg mellom refusjon eller om- booking og erstatning på mellom 250 og 600 euro av- hengig av distanse.

Reisende kan ikke kreve erstatning hvis innstillingen skyldes ekstraordinære forhold som vær og streik. Forpleining og hotell gjelder også ved forsinkelser på mer enn to timer, og ved forsinkelser på mer enn tre timer inntreffer altså erstatningskravet også her. For- sinkelsen regnes ved ende- stasjonen.

– Dette er greit å vite, og også at det er hjelp å få ved forsinkelser og erstatningkrav. Dette vil jeg benytte meg av, dersom det skulle skje meg, sier Ingrida Doksiene.

Vet ikke antall forsinkelser

Markedssjef Tine Kleive-Mathisen kjenner ikke til nettselskapet AirHelp.

– Hva passasjerene har krav på er veldig godt regulert. Vi henger også opp informasjon om dette i terminalen.

Det sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen ved Sandefjord Lufthavn. Hun har ikke oversikt over forsinkelser over to timer og som  får innvirkning i henhold til kompensasjonsreglene. Det samme gjelder antall innstillinger i løpet av et år.

– Men vi har tilfeller der passasjerer har krav på hotell, sier hun.

- Mange kjenner rettighetene sine

Pressekontakt Astrid Mannion i Norwegian kjenner derimot til AirHelp.

– Dersom en passasjer har krav på kompensasjon for en forsinkelse, så får hun eller han det. Det er bedre at den reisende får hele beløpet selv, i stedet for at selskap som AirHelp får 25-30 prosent av beløpet. Vår erfaring er at veldig mange reisende kjenner sine rettigheter, men dersom noen er usikre, så har vi veldig god informasjon om passasjerene sine rettigheter på våre nettsider, sier Mannion.

Artikkeltags