Ikke flere skader med el-sykkel

Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock)

Det rapporteres ikke om flere ulykker med el-sykler enn vanlige sykler. (Foto: iStock)

Av

Til tross for at el-sykler har motor, rapporteres det ikke om flere ulykker enn med vanlige sykler.

DEL

– Vi har ikke flere skadesaker med elsykler, sier Annika Persson fra Codan Forsikring i en pressemelding.

Ifølge nye tall fra SSB økte importen av elsykler med 42 prosent fra 2017 til 2018.

I fjor ble det importert rundt 60.900 elsykler, som ifølge Codan er 15 prosent av den totale importen av sykler.

– Når vi ser på våre skadesaker så kan vi ikke se noen sammenheng mellom bruk av elsykkel og økt omfang av skader, sier Persson.

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt konkluderte i 2018 at ulykkesrisikoen for syklister ikke vil øke som følge av flere elsykler.

– I Norge kobles elmotoren ut når man sykler fortere enn 25 km/t, så det er ikke nødvendigvis noe problem at elsykler går fortere enn andre sykler, sier Persson.

El-syklene ser ut til å ha kommet for å bli, og er svært populære i Norge. Her selges det flere elsykler enn det gjøres i Sverige og Danmark.

Ifølge Cycleurope, har salget av elsykler eksplodert de siste årene.

– I Norge selger vi dobbelt så mange elsykler som for bare to år siden, og interessen er økende. Vi ser nå en trend at arbeidsplasser ønsker å tilby de ansatte å lease elsykler, sier Lars Nordberg, sjef i Cycleurope Norge.

Artikkeltags