I 16-tiden torsdag ettermiddag kom Rema 1000 med en pressemelding, hvor de var klare på at prisøkningen fra og med onsdag 1. februar nå er saga blott.
– Siden 1979 har vi hatt som mål å ha de laveste dagligvareprisene. Det målet endrer vi aldri. Til tross for betydelig økte råvare- og innkjøpskostnader velger vi nå å senke prisene tilbake til nivået før 1. februar, slik at du som kunde fortsatt kan være trygg på at du får de laveste prisene på REMA 1000, sier administrerende direktør Tom Kristiansen i en pressemelding.
Og for å understreke at Rema 1000 mener alvor, sier Kristiansen også følgende:
– Grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt.
Se politikerne barke sammen i en duell om matmomsen:
– Komisk
NHH-professor og dagligvare-ekspert Tor Wallin Andreassen rister på hodet etter at Nettavisen tar kontakt.
– Dette gjør at dagligvareaktørene ikke blir tatt på alvor. Først bruker de mye tid på å signalisere til samfunnet at prisene må opp kraftig på grunn av kostnadsstigning. Det første som skjer 1. februar er at Kiwi fryser prisene, og setter dermed konkurrentene i sjakkmatt i ett døgn eller to, sier en oppgitt Andreassen.
Andreassen mener at bransjen på denne vinglene måten bygger opp en «badwill» blant konsumentene og lovgiverne, som ikke vet hvordan man skal forholde seg til bransjen.
– Vi må huske at mange hamstret mat før 1. februar. Hva sier bransjen til dem i dag? De gjør det rett og slett vanskelig for seg selv med en slik inkonsekvens, og det er slettes ikke lett å være forbruker i disse dager. Dette er komisk, og myndighetene kan ikke ta dem på alvor når de oppfører seg så uforutsigbart, er den knallharde dommen fra eksperten.
Lever av kundene
Like etter Rema 1000-pressemeldingen ble sendt ut, kunne også Coop bekrefte at det samme gjøres i Coop Extra-butikker over hele landet. Samtidig kom dagligvarekjeden også med et stikk til Nettavisen som har hatt flere pristester de siste dagene.
– Jeg kan garantere at prisene Nettavisen har, ikke stemmer lenger. Vi satte ned prisene rett etter at Nettavisen besøkte vår butikk, og har nå satt ned prisen på 4000 varer. Vi garanterer at det ikke er noen forskjell på prisene hos oss, sammenlignet med prisene hos konkurrentene, sier Coop Norges kommunikasjonsdirektør, Bjørn Takle Friis, til Nettavisen.
Les også: Fafo: Salt, sukker og fett i maten er redusert i det stille
Og han tilføyer:
– Nå skal vi være konkurransedyktige fremover. Det må vi være. Vi har ikke råd til dette, det koster oss enormt mye, men vi har enda mindre råd til å tape kunder.
Kiwi har tidligere uttalt at de ikke skulle bli med på prishoppet 1. februar.