(Nettavisen)

Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm fra Wiederstrøm Hotel Consulting har analysert tall fra Benchmarking Alliance. Bak disse tallene finner vi hoteller med ca. 61.000 rom, hvorav rundt 15.000 av disse i Oslo med Fornebu (Bærum).

Og det er ikke oppmuntrende nyheter han kommer med til de som skal overnatte på norske hoteller i sommer.

– I mai måned var hotellromprisene i Oslo 1381 kroner, rundt 20 prosent høyere enn i mai 2019. Sammenliknet med prisene i fjor er det en oppgang på 63 prosent, og i forhold til 2020 er det en økning på 53 prosent, sier Wiederstrøm til Nettavisen.

Tallene er nominelle, altså ikke justert for utviklingen i konsumprisindeksen. I all hotellstatistikk er rompris uttrykt i losjiinntekt, eksklusive moms (12 prosent på overnatting). Moms og frokost kommer altså i tillegg.

Les også: Milliardær fikk sjokk da han kom ut fra hotellet: Fant bilen slik

Det koker

– Hvorfor har prisene på økt så mye?

– Prisutviklingen har naturligvis sammenheng med etterspørselen, og det har vært bra «kok» for Oslo-hotellene en stund nå.

– For en drøy uke siden var det nær 93 prosent rombelegg i Oslo. Vi må tilbake til september 2019 for å finne lignende beleggstall i hovedstaden, svarer Wiederstrøm.

Han sier at i mai var prisveksten fra 2019 til i år svært høy i nesten alle de norske storbyene. Byer som Stavanger, Bergen og Trondheim hadde alle en vekst i hotellromprisene på mellom 25 og 30 prosent.

Les også: Nå er Petter og Vendela mann og kone: Inviterte eksmannen til bryllupsfest

Normalår

2019 refereres ofte som det siste normalåret, ettersom nedstenging som følge av koronapandemien startet i mars 2020. Kontrasten til koronaårene og nedstengingen er derfor slående.

Den såkalte losjiinntekt eksklusive moms var i mai i år ifølge Wiederstrøm 1285 kroner i Bergen, 1215 kroner i Trondheim og 1197 kroner i Stavanger. Men hva kan du regne med i sommer å betale for en natt?

Vel, en liten titt på priser på Booking.com viser at 2000-2400 kroner er typisk for en overnatting i dobbeltrom fra lørdag og søndag. Da snakker vi om to voksne som leier seg inn på et 3- eller 4-stjernes hotell. En familie med to barn kan regne med 2500-3000 kroner i Oslo.

Les også: Tyrkia vil åpne grensene for nordmenn uten pass: – Folk har ringt døgnet rundt i panikk

Fylte under halvparten

Ifølge Wiederstrøm var det i Oslo ikke en eneste dag i juli i fjor der hotellene hadde fylt opp mer enn seks av ti rom. Snittet var på moderate 47 prosent. Nå ser det mye bedre ut, sett fra hotellenes side.

– I bookingen for juli registrerte vi i starten av juni enormt mye bedre tall enn vi gjorde på samme tid i fjor for juli 2021. Det indikerer isolert sett et løft i rombelegget fra juli i fjor til juli i år, som igjen vil bety høyre priser, uten at man har noe garanti for det. Mye kan skje før den tid, sier Wiederstrøm.

Bergen hadde i juli i fjor 53 prosent i gjennomsnittsbelegg og ingen dager over 70 prosent. Også her er bestillingen av nye rom svært mye høyere enn på samme tid i fjor

I Trondheim er derimot bookingen for juli på nivå med fjoråret, men her var rombelegget i fjor på 67 prosent og dermed bedre enn det var i Bergen og Oslo.

Les også: Sommerferie med sjokkpriser: - Må betale mer fordi de er for sent ute

Ingen fulle dager

– Det var Ingen full dager i Trondheim heller, men flere dager opp mot 80 prosent. I Stavanger var juli omtrent som i Trondheim, men bookingen er noe bedre enn på samme tid i fjor.

– Enkelthoteller har selvsagt høyere rombelegg og lavere rombelegg enn snittet, sier Wiederstrøm. Han understreker at tallene over er gjennomsnittstall for hele byer.

– Hvordan merker dere presset i markedet?

– Som rådgivere i nye hotellprosjekter merker vi en stor økning i aktiviteten. Vi mottar mange henvendelser fra aktører som behøver bistand med sine hotellplaner. Det kan jo ha å gjøre med at tallene de siste månedene er oppe på 2019-nivå, og vel så det, svarer Wiederstrøm.

– Til tross for mange skjær i sjøen, som en europeisk storkrig, koronasmitte, prisøkninger og personalmangel, koker det i markedet. For hotellene begynner derfor inntektssiden å se riktig så bra ut.