Så mange telefoner har legevakta fått hittil i mars

Det et travle tider for legevakta i Sandefjord.

DEL

Som følge av virusutbruddet har pågangen hos legevakta i Sandefjord doblet seg, og vel så det, i mars. Hittil denne måneden har det blitt registrert 5.729 samtaler.

Det melder Sandefjord kommune i en pressemelding torsdag kveld. Samtidig opplyses det om at antall henvendelser har avtatt de siste dagene.

Lang svartid

– Nedgangen kan tyde på at telefontjenesten vi har opprettet for personer som ikke har akutt sykdom eller skade, har blitt bedre kjent blant innbyggerne, sier kommunalsjef for helse, sosial og omsorg, Bente Østbakken Aasoldsen.

Hun forteller at alt for mange henvendelser som ikke burde gått til legevakten, har ført til unødig lang svartid for de som trenger akutt hjelp.

– Kravet til legevaktene i Norge er at minimum 80 prosent av telefonene skal besvares innen to minutter, og i Sandefjord ligger vi normalt på mellom 80 og 90 prosent. På grunn av den ekstreme pågangen de siste to ukene, har vi vært nede i 61 prosent på det laveste. Dette var bakgrunnen til at vi opprettet et alternativt telefonnummer for koronahenvendelser forrige torsdag, og det er veldig bra at vi nå ser at vi er tilbake til at åtte av ti innringere får svar innen to minutter, sier Aasoldsen.

Egen koronatelefon

Alle som har behov for smittevernråd eller har andre helserelaterte spørsmål, kan ringe koronatelefonen på 913 86 658 (ikke sms’er). Telefonen er åpen alle dager mellom 9 og 22. Åpningstidene kan bli endret, så det er viktig å sjekke åpningstidene på kommunens koronainfo-sider.

– Telefonen har hatt to linjer inn og er betjent av sykepleiere og helsesykepleiere. Til tider har det vært stor pågang, men også her har vi merket en nedgang det siste døgnet. Men dette vil nok svinge, og vi er forberedt på at nye hendelser kan føre til at henvendelsene igjen skyter i været, både hos legevakten og koronatelefonen, sier kommunalsjefen.

Artikkeltags