Gå til sidens hovedinnhold

Sandefjord trenger ny struktur og organisering i skolen!

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Sandefjord er en kommune som lenge har hatt utfordringer knyttet til levekår. Dette gjelder også resultater i skolen, selv om pilen nå smått peker i riktig retning. Vi trenger en skole og barnehagestruktur som henger mer sammen, setter fokus på helheten og «gir slipp» på det gamle.

Integrering er også en vesentlig del, som gjør skolen mer tilgjengelig for alle. Vi må ha fokus på de rette elementene i skolen. Det er klart man kan angripe prosessene i debatten og styringen av prosjektet, her er det sikkert mye som kan være kritikkverdig, men det gjør ikke situasjonen bedre for videre prosess. Vi må kunne lære av feil uten å måtte starte prosesser på nytt.

Det sammenlignes med det ene og det andre, også små og store skoler i ulike deler av landet. I Oslo har vi velfungerende barnehager med opp til 900 barn, og i Møre og Romsdal har vi små skoler som er blant de beste i landet, på lik linje som de store skolene i Oslo er blant de beste i landet. Det viser oss at det ikke er skolestørrelser som er det essensielle, men de rundtliggende faktorene (spesielt levekår) og organiseringen, som er de vesentlige faktorer for hvordan den enkelte skole og elev har forutsetninger for å lykkes.

Det som er sikkert for Sandefjord, er at vi trenger en modell som er tilpasset våre behov, og all statistikk og kunnskap viser at dagens organisering og struktur ikke lykkes med akkurat det, slik vi ønsker, så det hjelper ikke pynte på innpakningen for å endre innholdet!

Vi er en ny generasjon, en ny kommune som over mange år har hatt et behov for forandring, den forandringen skjer nå!

Kommentarer til denne saken