Ja, endelig! Denne diskusjonen vil vi ha!

Ferjene vekker mange følelser i Sandefjord - men det må kunne diskuteres om de skal flyttes til Larvik fra 2026, skriver ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt).

Ferjene vekker mange følelser i Sandefjord - men det må kunne diskuteres om de skal flyttes til Larvik fra 2026, skriver ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt). Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Det lover godt for nye Sandefjord at det er den tidligere ordføreren i Andebu som først våger å snakke høyt om vi fortsatt skal ha ferjedrift fra byen.

DEL

MeningerDet er nesten så en tenker på den lille gutten i «Keiserens nye klær».

Ferjedriften fra Sandefjord er ikke en naken keiser, selv om den av og til kan ligne litt. For det er argumenter for at terminalen blir der den er. Kanskje det viktigste argumentet er at det er mange følelser for ferjene i Sandefjord.

LES SAKEN HER: – Ut med ferjene, inn med boliger og næring

En utenforstående behøver ikke å gjøre mer enn å bla gjennom avisas eiendomsannonser for å skjønne hvilken betydning ferjene har for byens befolkning. I Sandefjord er det for eksempel ingenting som sier sjøutsikt mer enn utsikt til blå eller rød båt.

Vi elsker dessuten gründerhistorien som ligger bak etableringen av drifta i 1986. Den gang etablerte Scandi Line ruta uten dispensasjon for taxfree, men med store visjoner.

Nå representerer de flytende seddelpressene både kort og trivelig vei til billig handel, men også gode arbeidsplasser for mange. Men det er argumenter for at ferjedriften bør flyttes til Larvik – og de blir det svært sjelden snakket høyt om i Sandefjord. Det er denne siden av diskusjonen som gjør at utspillet til Bjarne Sommerstad (Sp) gir assosiasjoner til eventyret til H.C Andersen. Én ting er at handelsstanden hver dag må se penger som kunne ha vært brukt i Sandefjord forsvinne over sjøgrensa.

En annen er den enorme biltrafikken til ferjene gjennom byen flere ganger daglig. Og er det i det hele tatt mulig å tenke seg et større bryggeliv i sentrum i trivelig sameksistens denne sjøvente trafikkmaskinen? Sommerstad mener at det ikke er det, men det kan se ut som han aller mest ønsker seg en god diskusjon om hva vi gjør med ferjeterminalen etter at kontaktene med ferjeselskapene løper ut i årsskiftet 25/26.

Det er en diskusjon med gode argumenter på begge sider, og jeg har ikke oversikt over alle – ikke ennå. Jeg skal derfor ikke her ta stilling til hva jeg mener er rett for ferjedriften. Men jeg håper at Bjarne Sommerstad lykkes med å skape en god diskusjon, der det snakkes høyt om både de positive og de negative konsekvensene.

Det kan være den viktigste byutviklingsdiskusjonen Sandefjord tar på svært lang tid.

Artikkeltags