Politikerne vil tidoble støtte til festival

LOGOBIL: Hans Deng fra den Tyske ambassaden var på besøk hos KIs Dag Nilssen 15. mai. Dette er den internasjonale logoen for Beethovenfestivalen til neste år.

LOGOBIL: Hans Deng fra den Tyske ambassaden var på besøk hos KIs Dag Nilssen 15. mai. Dette er den internasjonale logoen for Beethovenfestivalen til neste år. Foto:

Kulturelt Initiativ (KI) med kunstnerisk leder Dag Nilssen i spissen søkte om tilskudd til sin Beethoven-festival i 2020. Instillingen til rådmannen var 50.000 kroner, men det var ikke politikerne enige i.

DEL

– Vi var invitert til en orientering med KIs Dag Nilssen. Hele kommunen tas med i festivalen og KI er opptatt av å inkludere så mange som mulig. Barn og unge skal også være med under festivalen. Dette er et flott initiativ som vil sette Sandefjord på kartet. Søknaden er omfattende. Senterpartiet og Høyre har et forslag, sa Hanne Børresen Johansen (H) under siste møtet i hovedutvalget for kultur, friluftsliv, by- og stedsutvikling (KFBS).

Forslaget som ble fremmet gikk ut på å gi KI det samme som KI søkte om: én halv million kroner. I forslaget står det at tilskuddet er tenkt dekket ved hjelp av kommunens disposisjonsfond.

Et enstemmig KFBS-utvalg sendte saken videre til formannskapet, som må ta den endelige avgjørelsen. Dette er i følge utvalgsleder Bjarne Sommerstad (Sp) riktig saksgang når politikerne forandrer de økonomiske rammene i en politisk sak.

LES MER: Flytter storslått jubileumsåpning til Andebu

– Gledelig

Det er snart 250 år siden komponist og musiker Ludwig van Beethoven ble født. Dette ønsker KI å markere på skikkelig vis og inviterer alle til konserter og arrangementer i Sandefjord spredt over hele 2020. Åpningskonserten er lagt til sansekirken ved Signo i Andebu den 29. januar neste år.

– KI er imponert over å se hvilken velvilje det er fra kommunen og næringslivet for å samarbeide om dette jubileet, sier kunstnerisk leder Dag Nilssen.

Han forteller at prosjektet «TO BEethoven – or not TO BEethoven» blir svært godt mottatt av festivalens ledelse i Bonn, og KI står som én av de internasjonale partnerne til feiringen.

– Dette setter Sandefjord virkelig på det internasjonale kulturkartet – derfor er det så gledelig at alle ønsker å bidra til gjennomføringen. Lokalt og regionalt sett får vi gode tilbakemeldinger på at vi bruker arenaer over hele kommunen. Forestillingene legges til rette for barn, unge og voksne og vi engasjerer lokale utøvere i samarbeid med de beste norske, internasjonale solister og ensembler, sier han.

TO BEethoven: Ideen til den lokale logoen kom i 2016 da KI arrangerte Midtsommer-festkonserten «Romeo og Julie» i anledning 500-års markeringen av Shakespeares bortgang. – Vi hadde lenge syslet med tanken om en helårs festival i anledning 250-års jubileet for Beethoven. Ludwig van Beethoven sprengte alle grenser for musikalsk utfoldelse. Han utvidet alle komposisjonsformer, harmonikk, utvidet orkesteret med mange nye instrumenter og hans komposisjoner var medvirkende til at instrumenter utviklet seg, ikke minst klaveret som var hans eget instrument. Det ble rett og slett et være eller ikke være for musikalsk videreutvikling. Derfor: TO BEethoven - or not TO BEethoven, forklarer Dag Nilssen.

TO BEethoven: Ideen til den lokale logoen kom i 2016 da KI arrangerte Midtsommer-festkonserten «Romeo og Julie» i anledning 500-års markeringen av Shakespeares bortgang. – Vi hadde lenge syslet med tanken om en helårs festival i anledning 250-års jubileet for Beethoven. Ludwig van Beethoven sprengte alle grenser for musikalsk utfoldelse. Han utvidet alle komposisjonsformer, harmonikk, utvidet orkesteret med mange nye instrumenter og hans komposisjoner var medvirkende til at instrumenter utviklet seg, ikke minst klaveret som var hans eget instrument. Det ble rett og slett et være eller ikke være for musikalsk videreutvikling. Derfor: TO BEethoven - or not TO BEethoven, forklarer Dag Nilssen.

Miljøengasjement i kulturen

– For at logoen og mottoet virkelig skulle gi mening, måtte vi ha med et portrett av Beethoven for å tydeliggjøre hva og hvem dette gjaldt. I september 2017 dro vi derfor til Beethoven Haus i Bonn, det er huset der han ble født, for å møte direktør Malte Boecker. KIs helårsplan ble presentert for ham, og vi ba om tillatelse til å bruke Beethoven Haus´ aller kjæreste ikon på vår logo, sier Nilssen.

Ifølge den kunstneriske lederen ble direktøren såpass imponert over prosjektet at han ga KI i Sandefjord tillatelse til å bruke portrettet av Beethoven. Han spurte samtidig om vi ville bruke den internasjonale logoen for festivalen i all vår markedsføring. Han sa også at det som skjer i Sandefjord kommer til å bli en svært viktig del av den internasjonale feiringen av Beethoven.

– Dette blir utrolig morsomt og givende, sier Dag Nilssen.

PASTORALE-PROSJEKTET: – Det nærmer seg et være eller ikke være, et To Be – or not To Be, for å ta vare på menneskenes eneste hjem: Jorden! Vi har bare denne ene kloden, så det haster med at vi alle og enhver tar ansvar, og er delaktig i å skape et bærekraftig miljøvern for framtiden! Gjennom våre kulturelle initiativ i 2020 ønsker vi å rette fokus mot miljøvern gjennom en naturelsker – og komponist av høyeste rang – ved vår helårige festival TO BEethoven or not TO BEethoven.

PASTORALE-PROSJEKTET: – Det nærmer seg et være eller ikke være, et To Be – or not To Be, for å ta vare på menneskenes eneste hjem: Jorden! Vi har bare denne ene kloden, så det haster med at vi alle og enhver tar ansvar, og er delaktig i å skape et bærekraftig miljøvern for framtiden! Gjennom våre kulturelle initiativ i 2020 ønsker vi å rette fokus mot miljøvern gjennom en naturelsker – og komponist av høyeste rang – ved vår helårige festival TO BEethoven or not TO BEethoven. Foto:

Artikkeltags