«Denne voldsomme reiselysten har påført statskassen inntektstap på flere titalls milliarder kroner»

Siden Jan Johansen og Scandi Line i 1986 lyktes med å få dispensasjon til taxfree-salg, har millioner av passasjerer reist til Strømstad med enveisbillett og hjem via E 6 og Batsøferga samme dag, skriver Astor Andersen (innfelt)

Siden Jan Johansen og Scandi Line i 1986 lyktes med å få dispensasjon til taxfree-salg, har millioner av passasjerer reist til Strømstad med enveisbillett og hjem via E 6 og Batsøferga samme dag, skriver Astor Andersen (innfelt)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Seks ganger daglig seiler tre spritferger ut av fjorden vår med kurs for Strømstad. Ombord på fergene går taxfree-salget av alkohol, tobakk, sukkervarer og kjøtt så det suser.

DEL

MeningerColor Line og Fjordline tjener, med statens velsignelse, enorme summer på å legge til rette for at passasjerene deres skal gjøre flest mulig dårlige helsevalg. At Jotun nå melder seg på som en medspiller i denne kyniske trafikken, kom brått på for mange av oss. Avtalen med Fjordline om ny fergeterminal på Vindal vitner om at selskapet ikke kjenner sitt samfunnsansvar. Kanskje man også har kastet slagordet "Jotun verner verdier" over bord? Tett innpå etablerte boligområder planlegges "Norges mest miljøvennlige fergeterminal". Profittjaget, kynismen og arrogansen kjenner tydeligvis ingen grenser.

Når jeg kaster et blikk i bakspeilet, må jeg innse at jeg selv (dessverre) har vært en liten brikke i dette usmakelige pengespillet med folks helse. Som tekstforfatter i diverse reklamebyråer skrev jeg i perioden 1985 - 2002 både for Scandi Line og Color Line. Den gang som nå handlet alt om taxfree.

LES OGSÅ: – Ferjene må bli her

Siden Jan Johansen og Scandi Line i 1986 lyktes med å få dispensasjon til taxfree-salg, har millioner av passasjerer reist til Strømstad med enveisbillett og hjem via E 6 og Batsøferga samme dag.

Denne voldsomme reiselysten har påført statskassen inntektstap på flere titalls milliarder kroner. Ingen av de forutsetningene Finansdepartementet la til grunn for å gi Johansen dispensasjon til taxfree, slo til. Likevel får ordningen fortsette.

Spritfergene dør uten taxfree. Passasjerer lokkes med gratis billetter og billetter til rundt 50-lappen. Alle vet at billig alkohol, tobakk, sukkervarer og kjøtt er hovedattraksjonen. Og alle vet at det er dagsturer og enveisbilletter som gjelder. Det kommuniseres bare ikke. Selv ynder fergeselskapene å omtale spritfergene sine som  "fremtidens cruiseprodukt". Dem om det. På godt norsk kalles det Harryturer. På landsbasis utgjør grensehandelen på dagsturer til utlandet (Sverige) 15 milliarder kroner og vokser med 4 - 6 prosent årlig.

LES OGSÅ: Ledere i nærmiljøutvalg om ny ferjeterminal: «Aprilspøk, her er det noen som ikke har tenkt, null realisme»

Dette er en pengestrøm som kunne gått til norske handelsbedrifter, men som nå går til fergeselskapene og søta bror. Hvorvidt Sandefjord kommune fortsatt skal bære belastningene ved å være en hovedhavn for Harryhandel bør kanskje bli et tema før neste kommunevalg?

Spritfergene er påviselig og i sum et særdeles samfunnsbelastende prosjekt, både nasjonalt og lokalt. Svaret er gitt: Fergene må bort! Politikerne må stålsette seg mot de trusler og lokkemidler fergeselskapene kan finne på å servere i årene som kommer. Eksisterende kontrakter må termineres og det må runge et tverrpolitisk NEI til fergeterminal på Vindal fra våre folkevalgtes struper. Jeg oppfordrer alle som har innvendinger mot spritfergene og planen om fergeterminal på Vindal om å ytre seg i SBs spalter, på sosiale medier og gjerne med brev og mail til politikerne, Fjordline og Jotun. Denne kampen kan vinnes!

Når planen om fergeterminal legges i skuffen, kan Jotun for eksempel rydde tomta på Vindal og skjenke området som gave til Sandefjord kommune med klausul om at det utvikles en fjordpark til beste for byens befolkning. Vindal Fjordjordpark passer som hånd i hanske med slagordet "Jotun verner verdier". Respekt og omsorg for det samfunnet og nærområdet bedriften er en del av, er utmerket forretningsidé.

LES OGSÅ: Her vil Fjord Line ha ny ferjeterminal

Epilog: Scandi Line var svært nær konkurs da selskapet etter flere års drift i 1986 fikk tillatelse til tax-free-salg på sin ferge fra Sandefjord til Strömstad. Dispensasjonen har i ettertid vist seg å bli et usedvanlig tapsbringende vedtak for staten. På slutten av 1990-tallet fremholdt finansminister Gudmund Restad (SP) at en slik dispensasjon aldri skulle vært gitt. Statens inntektstap i Sandefjord forsterkes ytterligere ved at Torp Sandefjord Lufthavn i tiår har vært landes største flyplass utenfor Avinor-systemet.

ANDRE MENINGER:

Artikkeltags