Vurderer å selge The Body Shop

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Den franske kosmetikkgiganten L'Oréal vurderer mulighetene for å selge virksomheten The Body Shop, med butikker blant annet i Tønsberg og Sandefjord.

DEL

DRAMMEN: Prislappen er én milliard euro, 8,8 milliarder norske kroner, skriver Financial Times på sine nettsider (krever innlogging).

Avisen hevder at L'Oréal har tatt kontakt med investeringsselskapet Lazard for å vurdere hvilke muligheter som ligger foran, og ifølge kilder med kjennskap til L'Oréals strategiske planer er et salg av The Body Shop det mest sannsynlige utfallet.

The Body Shop har slitt de siste årene, i motsetning til L'Oréals andre virksomheter - som har gått med solide overskudd.

L'Oréal leverer sitt årlige resultat på torsdag. I november leverte det franske selskapet et resultat for tredje kvartal i 2016 som var sterkere enn forventet, spesielt takket være vekst i det nordamerikanske markedet, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Tønsberg og Sandefjord

I tillegg til The Body Shop eier selskapet merkevarer som Lancôme, Viktor & Rolf, Yves Saint Laurent, Urban Decay og Armani.

Det var så sent som i 2006 at L'Oréal kjøpte opp The Body Shop, som har over 3.000 butikker i 66 land. Deriblant Norge. I Vestfold har de butikker på Hvaltorvet i Sandefjord og Farmandstredet i Tønsberg.

I 2015 gikk ACE Shops AS, som er butikkselskapet til The Body Shop, 2,3 millioner kroner i underskudd. Omsetningen var på godt over 200 millioner kroner.

Ifølge Financial Times ønsker ikke L'Oréal rapportene om et mulig salg.

Artikkeltags