Gå til sidens hovedinnhold

Kortere til sentrum i Sandefjord enn Larvik

Artikkelen er over 3 år gammel

Er det slik at vi her i Kjerringvik, Ula og Hem i bunn og grunn har større tilknytning til Sandefjord enn til Larvik? For oss er det kortere vei til sentrum i Sandefjord enn sentrum i Larvik.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Skal vi som bor i området gjøre innkjøp, gå på kino, gå i teater eller sprade i byen, er det Sandefjord som gjelder. Alle har vi et behov for tilhørighet. Vår tilhørighet er primært til området vi bor i og ikke Larvik kommune. Blir jeg spurt hvor jeg bor og kommer fra, er svaret i nærheten av Kjerringvik – et sted mellom Sandefjord og Larvik. De som besøker områdene våre, er for det meste sandefjordinger. De kommer på dagsturer til de vakre strendene og holmene våre, eller de er her som eiere av mange hytter i området.

Sykkelstien langs den tett trafikkerte fylkesveien 303 fra Hem til Sandefjord er nå fullført. Hurra! Fram til nå har det vært livsfarlig for både syklende og gående å ferdes på strekningen. Selv om det er fylkespolitikerne som har valgt å prioritere denne strekningen i sin plan for fylkesveiene, er det ikke uten innvirkning og initiativ fra lokalpolitikerne fra Sandefjord at strekningen er prioritert og blitt en realitet. Tusen takk!

Nå gjenstår den farligste delen av strekningen mellom Hem og Santra i Larvik kommune. Vi som bor i området Hem, Kjerringvik og Ula, er innbyggere i Larvik kommune, men opplever i denne saken at kommunestyret ikke tar oss på alvor. Allerede i 2008 uttalte Larviks daværende ordfører i Østlands-Posten at saken hadde høy prioritet. Det er 10 år siden. Handlingsplanen for fylkesveiene i Vestfold 2018–2021 viser at både evnen til å følge opp lovnader og til å prioritere saken har vært og er noe helt annet.

I perioden fram til 2021 har strekningen Hem–Santra nest laveste prioritet av 22 tiltak i hele Vestfold, og det selv om handlingsplanen understreker at veien er preget av høy fart som sammen med smale veiskuldre gjør denne strekningen særlig utrygg for myke trafikanter, har kommunepolitikerne i Larvik gitt tiltaket en svært lav prioritering (Prioritet 4).

I 2008 var dette allerede en trafikkfarlig veistrekning. Økt tungtransport fra steinindustrien og bompenger på E18 har medført ytterligere økning i trafikken, og mer trafikk kan vi vente når bomringen rundt Larvik blir en realitet. Det er ikke et alternativ for innbyggerne i denne delen av kommunen å ta seg til Tjølling og Larvik med sykkel.

Det er alt for farlig. Her prioriterer ikke kommunestyret folkehelsen og trafikksikkerheten for innbyggerne i vår del av kommunen. De henviser sågar til at transportsyklistene har alternativ rute mellom Hem og Santra ved å sykle Syrristveien. Det er ikke et alternativ for dem som kommer fra Ula og Kjerringvik.

Da fylkestinget prioriterte strekningen mellom Hem og Sandefjord, ble det pekt på at svært mange av beboerne på Hem har Sandefjord som sin by. Sender kommunestyret i Larvik det motsatte signalet i sin nedprioritering?

Skal vi bli stolte larvikinger, må kommunestyret kjenne sin besøkelsestid og prioritere sykkelsti mellom Hem og Santra. Ellers vil jeg bare minne om at vi er midt i strukturendringenes tid i kommuner og fylkeskommuner, herunder justering av ulogiske grenser.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.