Ja–fasen er for lengst over

Det høres ut som en fantastisk idé å sluse biltrafikken under jorda – men hvem skal betale for det? spør ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt) i denne lederen.

Det høres ut som en fantastisk idé å sluse biltrafikken under jorda – men hvem skal betale for det? spør ansvarlig redaktør og daglig leder Steinar Ulrichsen (innfelt) i denne lederen. Foto:

Sandefjord har utviklet en egen byutviklersjanger – å komme på fantastiske prosjekter som involverer penger vi selv ikke har på eiendommer vi selv ikke besitter.

DEL

MeningerDet kan være vel og bra – slike ideer kan utløse den gnisten som skal til for at noen som faktisk har ressurser til det, tar den nødvendige første telefonen til en arkitekt. Kan hende blir det noen gode diskusjoner av det også. Men debatten om framtida til ferjene i Sandefjord er ikke et eventyrprosjekt i ja-fasen, der vi sier ja til alt uansett hva fakta sier.

Vi er mange som er i tvil om vi fortsatt skal ha ferjetrafikken i byen etter at kontrakten med ferjeselskapene løper ut i årsskiftet 25/26. Det er sterke argumenter både for og imot, og mange etterlyser mer fakta – og det trengs sårt. Skaper ferjetrafikken flere arbeidsplasser enn den flytter over til Sverige i form av penger til dagligvarehandel og annet? Her er det mange som har en jobb å gjøre – også lokalavisa.

Utspillet til lokalpatriot og byplanlegger Svein Lund er derimot mer egnet til å forvirre enn til å klargjøre. Han har et godt poeng når han sier at ferjetrafikken skaper en viktig puls i sjøfartsbyen.

LES HELE SAKEN HER: – Trafikken og ikke ferjene som er problemet

Men han forvirrer mer enn han klargjør når han hevder at det er «trafikken og ikke ferjene som er problemet» og at trafikkproblemene kan løses med at bilene sluses inn i ferjene med et anlegg «under bakken».

For det første blir jeg litt forvirret over at det går an å skille «ferjene» fra «trafikken» på denne måten, all den tid det faktisk er ferjetrafikken som dette handler om.

Dernest er jeg selvsagt enig i at et underjordisk anlegg ville løse en del av problemet, men det høres ut som en svært dyr løsning. Det er her jeg er redd debatten sporer av nettopp der byutviklingsdebatter ofte sporer av, ved at det fremmes forslag om kostnadskrevende prosjekter ingen helt vet hvem skal betale.

LES OGSÅ: – Ut med ferjene, inn med boliger og næring

For det er vel ikke Lunds mening at skattebetalerne i Sandefjord skal være med på å finansiere ferjetrafikken? I den langsiktige planen til Sandefjord kommune er det skrikende behov for mange kostnadskrevende tiltak. Men det er etter mitt syn ikke kommunens oppgave å bygge dyr infrastruktur for å finansiere taxfree-salg og handel i Sverige.

Lenge før det blir en offentlig oppgave, bør vi senke avgiftsnivået i Norge – for alle.

Artikkeltags