Erlend (19) går ut fra videregående med godt over toppkarakter i snitt

Erlend Bugsett Lindahl (19) er den fjerde eleven på IB-linja ved Sandefjord videregående skole siden 1992 som oppnår 45 av 45 mulige poeng. Det vil si at han går ut med et snitt godt over toppkarakter.

Erlend Bugsett Lindahl (19) er den fjerde eleven på IB-linja ved Sandefjord videregående skole siden 1992 som oppnår 45 av 45 mulige poeng. Det vil si at han går ut med et snitt godt over toppkarakter. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Erlend Bugsett Lindahl (19) fra Sandefjord går ut fra videregående med 64,5 poeng – av 60 mulige.

DEL

Med full score på vitnemålet fra linja International Baccalaureate (IB) ved Sandefjord videregående skole, går Erlend Bugsett Lindahl (19) ut med godt over mulig toppkarakter.

På vitnemålet hans står det nå 64,5 oppnådde poeng – av 60 mulige.

Erlend er den fjerde eleven som oppnår 45 av 45 poeng siden IB-linja på Sandefjord videregående skole åpnet dørene i 1992, opplyser Siân Major Stickler, avdelingsleder for IB-linja ved Sandefjord videregående skole.

– Det føles veldig spesielt. Det er litt sykt egentlig, smiler Erlend.

LES OGSÅ: Barnevernsvakta tar hånd om berusede mindreårige: – Foreldre må komme mer på banen

– Tenkte jeg ville bli fornøyd med det meste

Han presiserer imidlertid at han ikke har jobbet seg i hjel de siste årene.

– Det har vært mye jobbing, og jeg har lagt mye tid i det, men jeg tror det handler om balanse og struktur. Du skal ikke jobbe deg helt ned. Jeg jobbet ikke for å oppnå 45 poeng, men for å gjøre det så bra som mulig. Også har jeg brukt teknikker som fungerer for meg. Det handler om å jobbe riktig også. Jeg har ikke brukt hele livet mitt på dette, sier han.

Og at han skulle oppnå toppresultater var han ikke forberedt på.

– Jeg hadde ikke venta det. Men det var vanskelig å vite hva jeg kunne forvente. Jeg visste at jeg hadde gjort det bra på prøver tidligere, men jeg hadde jo ikke vært gjennom de eksamenene før. Jeg hadde egentlig ikke så store forventninger, og tenkte jeg ville bli fornøyd med det meste, sier han.

I løpet av de siste årene Erlend også brukt tid på å spille fotball og jobbe for Amnesty International. Årsoppgaven sin, det såkalte Extended Essay, skrev han om måten ulike sportsballer skrur gjennom luften – en oppgave han også fikk pris for i Unge Forskere-konkurransen.

LES OGSÅ: Millionene ruller inn for Amedias aviser i Vestfold

– Kjempeinspirerende

Og det er også fysikken han nå går videre med. Til høsten tar han turen til Manchester.

– Jeg syntes prisen, fagtilbudet og studiemiljøet alle virket bra ved universitetet der, så nå tenker jeg at jeg tar hele den fireårige graden i Manchester, sier Erlend.

Emilie Bjønnes (18, bak f.v.), Marte Vestly (18), Shayla Viet (19) og Ineke Feen (18, foran t.v.) går, sammen med Erlend Bugsett Lindahl, ut fra IB-linja ved Sandefjord videregående skole med strålende resultater. Jentene benytter anledningen til å rose linjas sosiale miljø og faglige bredde.

Emilie Bjønnes (18, bak f.v.), Marte Vestly (18), Shayla Viet (19) og Ineke Feen (18, foran t.v.) går, sammen med Erlend Bugsett Lindahl, ut fra IB-linja ved Sandefjord videregående skole med strålende resultater. Jentene benytter anledningen til å rose linjas sosiale miljø og faglige bredde. Foto:

Når han drar, står en stolt IB-stab igjen i Sandefjord.

– Det er kjempeinspirerende, både for oss lærere og for de andre elevene, å oppleve at noen klarer å få 45 av 45 poeng. Jeg føler at det er en tilbakemelding på at vi er på riktig vei faglig, at vi inspirerer elevene og at vi gir dem utfordringer som de tar, og dermed oppnår gode resultater, sier Stickler.

– Vi har ikke vært flinke nok til å formidle til foreldre og andre at det, her på IB-linja, faktisk er mulig å score over høyest mulige karakter. Det vil for eksempel si at du ikke trenger å gå et ekstra år for å komme inn på linjer med karaktersnitt over høyeste mulige karakter, som legestudier, sier Stickler, og legger til at hensikten med IB ved Sandefjord videregående skole er å tilby et spesialiseringstilbud.

– Sandefjord videregående skole, som er den største i landet, har som mål å gi mangfold og muligheter til elevene. Derfor har vi IB her, som er en slags forskerlinje. Ikke bare i realfagene, men i språk og samfunnsfag, gjennom Extended Essay og Internal Assessment, får elevene anledning til å fordype seg i emner de er interessert i og forberede seg til videre studier, sier hun.

LES OGSÅ: Renate (34): – Jeg ble misbrukt, men lederne i Smiths venner dysset det ned

Artikkeltags