Nok busser mellom E18 og Torp nå, mener fylkesrådmannen, men det er ikke sikkert politikerne er enige

PROBLEM: For å spare penger eller slippe å vente velger mange fortsatt å gå i veibanen mellom Fokserød og Torp. Fylkespolitikerne vil gjerne ha dem over på buss eller drosje.

PROBLEM: For å spare penger eller slippe å vente velger mange fortsatt å gå i veibanen mellom Fokserød og Torp. Fylkespolitikerne vil gjerne ha dem over på buss eller drosje. Foto:

Etter at Paulsen Buss i sommer la inn Fokserød som stoppested på ruten mellom Horten og Torp, har antallet bussavganger mellom Fokserød og Torp økt til 35 i døgnet. Samferdselspolitiker Hans Hilding Hønsvall (KrF) er usikker på om det er mange nok.

DEL

(Tønsbergs Blad) I flere år har et mangelfullt busstilbud mellom E18 ved Fokserød og Sandefjord lufthavn gjort at mange flypassasjerer har valgt å gå den 3 km lange strekningen langs Torpveien, der det ikke er gang- og sykkelvei. I juni i år ba derfor hovedutvalget for samferdsel og areal i Vestfold fylkeskommune om at fylkesrådmannen så på muligheter til å få flere over på buss i stedet for å velge den trafikkfarlige spaserturen.

Telemarkekspressen har i lengre tid gått innom både Fokserød og Torp på sin rute mellom Tønsberg og Seljord. Den har i dag 20 avganger hver vei på hverdager, syv på lørdager og ti på søndager. Men i juni i år begynte også Paulsen Buss AS å legge inn Fokserød som stoppested på ekspressruten mellom fergekaien i Horten og Sandefjord lufthavn. Paulsen har 15 avganger hver vei på hverdager, syv på lørdager og ni på søndager. Til sammen er antallet avganger mellom Fokserød og Torp dermed kommet opp i 35 hver vei på hverdager, 14 på lørdager og 19 på søndager.

LES OGSÅ: Pensjonisten Olav (70) gir mat og omsorg til ensomme og rusmisbrukere 12–14 timer daglig seks dager i uka

«I tillegg er det et godt drosjetilbud på strekningen,» hevder fylkesrådmannen, som også minner om muligheten til å ta toget til Torp (Råstad) og shuttlebuss til flyplassen derfra. Drosje mellom Fokserød og Torp kommer på ca. 150 kr, mens bussbilletten koster 50.

Han ser derfor ikke noe behov for at fylkeskommunen selv skal starte opp en ny bussrute mellom Fokserød og Torp. Å drive en slik rute ville eventuelt koste 3,6 millioner kroner i året. En annen mulighet som har vært vurdert er å forlenge dagens rute 172 fra Sandefjord sentrum til Åbol, slik at den fortsetter til Fokserød og Torp. Med samme antallet avganger som i dag, ville det koste 3,7 millioner kroner årlig. Hvis tilbudet skulle utvides til å dekke mer av flyplassens åpningstid ville det koste inntil 5,7 millioner.

LES OGSÅ: Småfrustret Cifuentes etter poengdeling: - Du kan ikke hjelpe laget som stopper spillet hele tiden

Billigere drosje også?

Lederen av hovedutvalget for samferdsel og areal, Hans Hilding Hønsvall (KrF), sier til Tønsbergs Blad at han er usikker på om 35 bussavganger i døgnet er tilstrekkelig.

– Det er fortsatt et problem at folk velger å gå for å spare utgifter til drosje. Og 50 kr for en bussbillett er også dyrt, selv om de samme passasjerene ikke nødvendigvis er skvetne for å legge igjen noen hundrelapper til mat og drikke på flyplassen, sier Hønsvall.

– Med Paulsen-bussene begynner vi å nærme oss noe når det gjelder antall avganger, men jeg er ikke sikker på om det er nok. Taxien dekker en stor kundegruppe her, men om vi burde se på mulighetene til å få ned prisene for drosje på strekningen, er jeg fortsatt usikker på, sier Hans Hilding Hønsvall.

Artikkeltags