En flukt fra hverdagen, en kjærlighetsroman og politisk refleksjon

BOKTIPS: Sandefjordbibliotekene tipser om gode bøker hver uke.

Av

Ukas bokanmeldelser fra Sandefjordbibliotekene.

Shaun Tan: Fortellinger fra ytre utkant, Cappelen Damm, 2009

Shaun Tan er en dyktig maler og illustratør. Hans lengselsfulle historier om å være fremmed i andre samfunn er imidlertid like fantastiske og rørende. Hvis du er ute etter en bok som en flukt fra hverdagen må du bare ha DENNE! Detaljert og spennende tegninger hvor man alltid oppdager nye ting. La deg gjenoppdage begrepet «nytelse». Unn deg den! Ingen barnebok, heller en hjertebok for voksne. Sterk anbefalt!

Xinran: Himmelgraven, Gyldendal, 2005

Den kinesiske kvinnen Shu Wen er gift med legen Kejun som dør mens han er på oppdrag i Tibet. Shu Wen kan ikke akseptere at hennes store kjærlighet ikke kommer tilbake og hun begir seg på en eventyrlystne reise til Tibet for å finne ut hvordan han døde. Reisen hennes fører til mange møter med Tibets folk, som for det meste er veldig hjelpsomme og rørt av Shu Wens historie. Hennes leting etter mannen sin er alene verdt å lese, men bakgrunnen til denne historien, livet i Tibet og forholdet mellom Kina og Tibet, er veldig interessant akkurat nå.

Xialong Qiu: År i rødt støv, Forlaget Press, 2011

Når kvelden kommer i Shanghai samles innbyggerne i den lille gata Rødt støv rundt oppslagstavla i gata. De er lite interessert i prestasjonene fra det store partiet i landet, men vil heller snakke om Confucius og verden.  Den lille kinesiske verden i en millionby er levende portrettert. Det historiske miljøet og den raske økonomiske og politiske utviklingen blandes på fascinerende måte til en helhet. Mer spennende og mangesidig enn disse 23 historiene som spiller mellom 1949 og 2008 kan nesten ikke et halvt århundre av den kinesiske hverdagen fortelles. Boka kan leses som en refleksjon av den politiske utviklingen i Kina de siste årene.