Gå til sidens hovedinnhold

Neida, SB er overhodet ikke valgt bort

Artikkelen er over 4 år gammel

Kommunestyrerepresentant for Innbyggerlista Stokke, Marit Haukom, stiller i onsdagens utgave av Sandefjords Blad flere spørsmål. To av dem er: Har Sandefjord kommune valgt bort Sandefjords Blad (SB) som annonsemedium til fordel for Byavisa? Er årsaken i så fall at beslutningstakerne ikke liker den redaksjonelle linjen til SB?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Annonseringen i Byavisa det her siktes til, er en månedlig informasjonsside om prosessen i nye Sandefjord. Det synes derfor naturlig at spørsmålene som er brakt på bane, besvares av meg som prosjektleder for «byggingen» av den nye kommunen.

LES MARIT HAUKOMS INNLEGG HER: Har Sandefjord kommune valgt Byavisa fordi de er misfornøyd med SBs redaksjonelle linje?

Nei – Sandefjords Blad er ikke valgt bort som annonsemedium. Sandefjords Blad vil fortsatt være en viktig kanal for den nye kommunen. Men kommunen vil velge de formidlingskanaler den til enhver tid mener innbyggerne er best tjent med. Relativt ofte vil vår vurdering være at det er en kombinasjon av flere kanaler som er det beste, og dette innebærer også ofte annonsering i Sandefjords Blad. De tre eksisterende kommunene annonserer jevnlig stillinger, arrangementer og andre kunngjøringer i Sandefjords Blad. Nylig ble det gjennomført en annonsekampanje på sb.no for å markedsføre den åpne Facebookgruppen «Bli kjent i nye Sandefjord». Markedsavdelingen i Sandefjords Blad er også utfordret av kommunen på å komme med gode forslag til andre kampanjer i forbindelse med kommunesammenslåingen.

Byavisa distribueres ukentlig til alle husstander i Sandefjord og store deler av Stokke. I den utgaven av Byavisa der nye Sandefjord har sin betalte informasjonsside, blir avisen fulldistribuert i alle tre kommuner; Andebu, Stokke og Sandefjord. Vurderingen er at en blanding av formidlingskanaler (annonsering i andre medier, egne nettsider, Facebook, redaksjonell omtale etc.) sørger best for å spre informasjon om «byggingen» av den nye kommunen.

Annonseplassen i Byavisa ble bestilt før sommeren – lenge før Sandefjords Blad publiserte sakene som Haukom refererer til. Sandefjord kommune har, slik jeg opplever det, et utmerket forhold til Sandefjords Blad, og vil fortsatt benytte avisa digitalt og på papir. En forskjellsbehandling mellom ulike medier på grunnlag av redaksjonell profil eksisterer ikke. Men den nye kommunen vil også fremover velge formidlingskanal ut fra behov, og ut fra vurderinger om hva som er mest formålstjenlig for kommunens innbyggere.

ANDRE INNLEGG I SAMME DEBATT:

«Av og til driver tabloidavisene, og SB er én av dem, ren kampanjejournalistikk med en agenda»  

Hva mener du? Har SB misforstått samfunnsoppdraget?  

Konsekvenser av råkjøret

– Jeg tar avstand fra slike holdninger  

Uakseptable trusler fra Bjørn Hoelseth  

Hva med dere politikere: Utfører dere samfunnsoppdraget på en tilfredsstillende måte?  

Partipressa – det var deg, det, Hoelseth!  

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.