Flere abonnerer på Sandefjords Blad

Følger utviklingen: Redaktør Steinar Ulrichsen er veldig fornøyd med at flere velger å abonnere på Sandefjords Blad. De siste 12 månedene har antallet abonnenter økt med 0,4 prosent. Foto: Morten Fredheim Solberg

Følger utviklingen: Redaktør Steinar Ulrichsen er veldig fornøyd med at flere velger å abonnere på Sandefjords Blad. De siste 12 månedene har antallet abonnenter økt med 0,4 prosent. Foto: Morten Fredheim Solberg

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Sandefjords Blad får flere abonnenter. – Folk har en helt annen holdning til å betale for nyheter på nett nå enn for tre år siden, sier redaktør Steinar Ulrichsen.

DEL

For første gang på mange år øker antall betalende abonnenter i Sandefjords Blad. Og det er folks økte vilje til å betale for heldigitale abonnementer som er grunnen.

Redaktør Steinar Ulrichsen så allerede for et snaut år siden et begynnende trendskifte for abonnementstallene.

– At antallet nå går opp, har vi sett komme over det siste året. Vi har lang erfaring med å ta betalt for stoff på internett, og de siste par årene har det vært et enormt holdningsskifte ute blant leserne, sier han.

– Gir verdifull informasjon

Han mener folk nå melder seg som digitalabonnenter fordi de føler at de får verdifull informasjon om lokalsamfunnet.

– Dessuten har vi flinke og engasjerte folk i avisa, og har satset mye på å gi leserne kvalitetsjournalistikk, forteller redaktøren.

I 2013 stengte sb.no nettsidene helt i ett år for dem som ikke var abonnenter. Det kom som et sjokk på leserne, som syntes det var for drøyt å ta betalt for nyheter på nett. De hadde jo vært gratis i alle år. Idag derimot, er folk langt mer vant til å måtte betale for underholdning og nyheter på nettet. Og siden 2013 har antallet digitalabonnenter tidoblet seg for Sandefjords Blad.

Vi har lang erfaring med å ta betalt for stoff på internett, og de siste par årene har det vært et enormt holdningsskifte ute blant leserne.

Steinar Ulrichsen, ansvarlig redaktør i Sandefjords Blad

Abonnenter som får papiravisa hjem i postkassa blir det likevel fortsatt færre av, men fallet er altså mindre enn veksten i digitale abonnenter.

Les også: Nå kan du kaste deg inn i debatten på nett

– Folk mer vant til å betale

Førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU, Jens Barland – som for øvrig startet mediekarrieren sin som frilanser i SB på 70-tallet – mener å vite hvorfor flere nå abonnerer på digitale nyheter.

– Siden 2012 har mediehusene jobbet systematisk med å ta seg betalt for nettabonnementer. Og folk har blitt vant til å betale for eksempel for iTunes, Netflix og TV2 Sumo på internett. Da får man gradvis en vane om at man må betale dersom du skal ha noe spesielt som du bare får ett sted.

Samtidig heller han litt malurt i begeret til Ulrichsen og resten av landets mediehus.

– De gledelige abonnementstallene løser likevel ikke de langsiktige økonomiske utfordringene til bransjen. De tjener mindre på digitalabonnementer enn på papirabonnementer, sier han.

Les også: Vassøy avvist av Høyesterett

Artikkeltags