Når daglig handel går utover varig vandel

KLIKKET FEIL: Othilie Erlandsen (17) klikket på feil banan da hun skulle betale i selvbetjeningskassen på Meny. Da ble hun utestengt fra Farmandstredet i tre måneder og bedt om å skrive under på at hun forsøkte å stjele.

KLIKKET FEIL: Othilie Erlandsen (17) klikket på feil banan da hun skulle betale i selvbetjeningskassen på Meny. Da ble hun utestengt fra Farmandstredet i tre måneder og bedt om å skrive under på at hun forsøkte å stjele. Foto:

Når køene hoper seg opp i dagligvarebutikkene, står selvbetjeningskassene og frister.

DEL

MeningerDe kan se ut som en kjapp løsning, spesielt når du kanskje har dårlig tid. Kanskje venter ungene hjemme på middagen, og der sitter du fast i en sakte kø?

Hvor grei er egentlig denne løsningen?

Vi skrev denne uka om Othilie Erlandsen (17) som ble utestengt i tre måneder og truet med anmeldelse. Hennes brøde? Hun hadde trykket på feil type banan i en selvbetjeningskasse i en butikk på Farmandstredet. Dermed sparte hun to kroner urettmessig.

LES SAKEN HER: Da Othilie (17) klikket på feil type banan i selvbetjeningskassen, ble hun nektet adgang til Farmandstredet i tre måneder og risikerte å bli anmeldt for tyveri

Nå har senteret beklaget behandlingen og opphevet utestengningen. Men det skulle ærlig talt også bare mangle, og etter mitt syn bør de også vurdere et skikkelig plaster på såret.

For nå viser det seg at hun kanskje har blitt utsatt for en behandling det ikke er hjemmel for. Politiadvokat i Oslo politidistrikt, Kai Spurkland, fikk saken med seg i media, og han har synspunkter som både butikkdrivere og vekterselskap bør lytte godt til. Han er ekspert på vekterjuss og har skrevet boken «Juss for vektere». Selv om han er forbeholden mot å uttale seg om saken spesielt, sier han likevel dette: «Det er neppe tyveri. Trolig vil det regnes som mindre bedrageri.» Spurkland henviser til straffelovens paragraf 373.

LES OGSÅ: Nå kan Othilie (17) handle bananer i Farmandstredet igjen: – Vi beklager sterkt den opplevelsen Othilie har hatt

Så dermed viser det seg at behandlingen Erlandsen fikk, kan hende ikke engang holder juridisk. For når det ikke dreier seg om tyveri, har butikken eller vektere ikke hjemmel til å holde personer igjen.

Men er saken til Erlandsen over, nå som Farmandstredet har ryddet opp for seg? Jeg mener nei, og at hendelsen fortsatt er relevant – også for oss i Sandefjord.

Her som overalt ellers står det selvbetjeningskasser i de fleste dagligvarebutikker. Og selv om flere butikker mener at de har verter som står klare til å hjelpe i selvbetjeningsområdet, vet de fleste som leser denne lederkommentaren, at det dessverre er unntaket og ikke regelen.

LES OGSÅ: Jusekspert: Utestengelse på grunn av feiltasting er usaklig

I det fleste selvbetjeningskasser er du overlatt til deg selv, med mindre du får en feilmelding. Da må du stå og vente lenge før en stresset butikkmedarbeider dukker opp for å hjelpe. Muligens er det en betjent kasse i nærheten, men der vil kassamedarbeideren være mer enn nok opptatt av sine egne kunder. Ved flere selvbetjeningskasser er det dessuten satt opp sinte oppslag som minner kundene om at feiltasting av vektvarer og annet kan føre til anmeldelser. Og jeg har selv en gang blitt kraftig irettesatt for å ha tastet inn en økologisk brokkoli som vanlig brokkoli.

Jeg har siden passet på å ta med meg lesebrillene når jeg handler mat.

Men jeg forstår nå at jeg skulle bare være glad til for å ikke å ha blitt anmeldt. Jeg burde være sjeleglad, faktisk. For hadde jeg blitt anmeldt og dømt for noe slikt, ville konsekvensene være vidtrekkende - og de ville ha rammet både meg og min familie hardt.

LES OGSÅ: Politiadvokat: Har ikke lov til å holde igjen kunder som taster feil på selvbetjeningskassen

Sandefjords Blad kan selvsagt ikke ha en ansvarlig redaktør som er tatt for bedrageri eller butikktyveri. Akkurat som mange andre bedrifter, setter også vi krav til vandelen hos våre ansatte.

For dersom praksisen rundt disse selvbetjeningskassene ikke er bedre enn hva denne ukens hendelse avdekket, er risikoen for vanlige kunder skyhøy. Det er med andre ord på tide å stille følgende spørsmål til dagligvarehandelen: Hva er de vi som kunder tjener på å gjøre kassajobben for butikkene? Får vi avslag i prisen?

Men enda viktigere: Dagligvarehandelen må bli tydelige på hvordan feil skal håndteres. Jeg mener at vi som kunder ikke kan godta risiko for å bli politianmeldt for feil.

ANDRE MENINGER:

Det gjør inntrykk å lese om ansatte som opplever en fryktkultur

Hva vil det si å elske Sandefjord?

Derfor må domstolen ligge her



Artikkeltags