Hva velger du? Billigere vin eller fortsatt taxfree?

RØDVIN: På den ene siden har vi en skyhøy alkoholavgift, på den andre siden en industri som baserer seg på taxfree, skriver redaktør Steinar Ulrichsen (innfelt) .Arkivfoto: Olaf Akselsen

RØDVIN: På den ene siden har vi en skyhøy alkoholavgift, på den andre siden en industri som baserer seg på taxfree, skriver redaktør Steinar Ulrichsen (innfelt) .Arkivfoto: Olaf Akselsen Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerLa meg bare si først som sist: Jeg unner leserne av Sandefjords Blad å kunne kose seg med et glass rødvin til en rimeligere pris enn hva de må betale i dag. Jeg ønsker sterkt at flyplassen skal kunne fortsette å tilby ruter ut i verden fra Torp. Jeg ønsker alt godt for både dem som reiser med strømstadferjene og dem som jobber om bord.

Selvsagt gjør jeg det. Jeg er sandefjording. Jeg elsker byen, et glass rødvin på lørdagskvelden – og det å kunne reise ut og oppleve verden der ute. Men jeg har ett problem.

Jeg ser ikke logikken i at vi i Norge har et skyhøyt avgiftsnivå på alkohol, samtidig som vi har bygd opp et system der svært mange kan kjøpe den samme alkoholen avgiftsfritt i taxfree. Det er blitt en fullskala industri. Men i motsetning til den vanlige industrien eller annen innenlands næringsvirksomhet, handler denne industrien om å premiere dem som reiser ut med kjøpekraft – og dermed tar arbeidsplasser ut av Norge.

Poenget med alkoholavgiften var vel heller ikke å bygge infrastruktur? De eneste som tjener på det, er de tyske eierne av kommandittselskapet Gebr. Heinemann. Gjennom foretaket TRN har de det gullkantete privilegium å selge tollfri sprit og tobakk til avgiftstyngede nordmenn.

VG mener de like gjerne kunne ha fått lisens fra Norges Bank til å trykke penger. Det er en oppfatning jeg også deler.

Så er det selvsagt et poeng at Sandefjord Lufthavn Torp får en prosentandel av salget og at det utgjør en bærebjelke for inntektene til flyplassen. Men de står ikke alene, Taxfree-prosenten utgjør mer enn en fjerdedel av inntektene til statlige Avinor.

Derfor er ikke nødvendigvis jeg heller begeistret for tanken om at Vinmonopolet sånn uten videre skal overta taxfreehandelen, og deler Gisle Skansens – administrerende direktør på Torp – bekymring. Vi kan ikke over natta ta bort viktige inntekter, verken for ferjedrift eller flyplasser.

Her er forutsigbarhet viktigere enn logikk i avgiftspolitikken. Nå har både Color Line og Fjord Line gjort store investeringer i nye ferjer, og dette må kunne betales. Ansatte på flyplassen fortjener trygge arbeidsplasser.

Men det er på høy tid at vi tar diskusjonen – skal dette få lov til å fortsette inn i all evighet? Vi må kunne begynne å diskutere hva som er veien fram til et lavere avgiftsnivå på alkohol, og når eventuell taxfreehandelen skal oppføre i Norge?

Og så må vi begynne arbeidet med å gjøre samferdselen mindre avhengig av et skyhøyt norsk avgiftsnivå, eller sagt med andre ord: mindre rusavhengig.

Artikkeltags