Dette er bare forsmaken

Color line-ansatte som frykter for jobbene sine, etter at ferjeselskapet mistet to avganger fra 2020, står ikke alene - dessverre.

Arbeidsplasser: I fjorden dukker det opp en rød ferje - og mange frykter for lokale arbeidsplasser. Men bildet er mye større, og kan hende mer skremmende, enn det.

Arbeidsplasser: I fjorden dukker det opp en rød ferje - og mange frykter for lokale arbeidsplasser. Men bildet er mye større, og kan hende mer skremmende, enn det.

DEL

Få SB+ i 5 uker for bare 5 kroner!

MeningerFor dersom det går som de frykter, er det et resultat av krefter som er mye sterkere enn dem som kapteinene for rød eller blå ferjer rår over.

På nesten trassig vis er vi i Sandefjord stolte over å tenke at denne vakre, avsidesliggende småbyen har verden for sine føtter, på samme måte som et hvilket som helst annet utgangspunkt, men vi har benyttet oss av mulighetene. Skipsfart, skipsbygging, hvalfangst, engineering og malingsindustri er bare noen eksempler på områder der sandefjordinger med pionerånd har høstet fra verdenshavene. Vi har vist at vi kan konkurrere og skape arbeidsplasser og store profittmarginer.

Det beviste også Scandi line som startet fast ferjeforbindelse mellom Sandefjord og Strömstad 17. mars 1986 med første versjon av ferja Bohus. Internasjonal handel er jo selve forretningsmodellen til ferjedriften, som senere ble overtatt av Color Line. Med sitt blå varemerke har de over flere tiår fraktet flere millioner over til Sverige, og blitt et fast punkt i mange sandefjordingers handlemønstre. Et handlemønster som har bidratt til å flyttet tusenvis av arbeidsplasser i varehandelen fra Norge til Sverige. I en beregning fra 2011 viser Virke til at grensehandelen koster 10.000 norske arbeidsplasser, og 2,4 milliarder i tapte inntekter til statskassen.

Men inn i vår smukke fjord seiler det altså inn et ferjeselskap med rødt varemerke og danske ansatte om bord, og vi frykter straks for lokale jobber. Det er med god grunn. Vi ser oss likevel blinde dersom vi kun ser rødt.

LES OGSÅ: Forstår bekymring, men er tause om ferjebemanning

LES OGSÅ: – Vi kjenner på frykten

Globalisering er ikke bare nye markeder og mulighetsrom på næringskonferanser, det forplikter også. Derfor har Norge undertegnet en EØS-avtale, som skal sikre at spillereglene følges av alle parter. Skulle kommunen lagt vekt på lokale arbeidsplasser da de tildelte ferjetider, ville det ha vært et åpenbart brudd. Konsekvensene ville ha vært en bot i mangemillionersklassen, og at avgjørelsen uansett ville ha blitt endret. Det som skjer nå, er likevel bare begynnelsen. Eller rettere sagt: Det er bare en forsmak på begynnelsen.

LES OGSÅ: Etter 2020 får Fjord Line fire avganger fra Sandefjord, Color Line får to

I 2020 rammer det kanskje mange ansatte i Color Line. Rundt neste sving truer noe langt farligere: Verdens teknologiselskaper har startet et vilt kappløp om å automatisere alt fra transportsektoren til dagligvarehandelen. Lykkes de, vil vi se arbeidsplasser forsvinne i et tempo verden sjelden har sett maken til. En teori går ut på at nye arbeidsplasser vil oppstå - men med stillingsinstrukser som ligger fjernt fra hva vi holder på med i dag. Det bør det nesten gjøre, for roboter har mange egenskaper, men kjøpekraften deres har vist seg å være helt elendig.

Om ingen handler brusen til for eksempel Grans i de nye automatiserte butikkene, vil vi få en global krise for panten.

Næringspolitikk og arbeidsmarked er på agendaen fra før, men nå bør den ligge øverst på prioriteringslista. Globalisering byr fortsatt på muligheter for gründere og pionerselskaper, men det er på tide at vi erkjenner at den også er en alvorlig trussel for mange arbeidstakere.

Vi bør derfor se på spillereglene for internasjonal handel på nytt. Men den store trusselen her er globaliserte teknologiselskaper som tar ut enorme skattefrie fortjenester, ikke et rødt ferjeselskap.

ANDRE MENINGER:

Artikkeltags