Legg ned taxfree-handelen om bord

Mener du at Sandefjord skal være en sjøfartsby samme hva? Mener du at vi at ikke trenger å vente på en analyse av konsekvensene av ferjene til Strømstad? Ja, da bør du også ha mot nok til å være imot dispensasjonen for taxfree-handel om bord.

DEL

MeningerFolk i Norge er usedvanlig glad i å handle på taxfree, og jeg forstår godt grunnen. Det er krevende å få endene til å møtes, og selvsagt unner jeg enhver leser av Sandefjords Blad noe godt til lørdagsbiffen. Men det er også lokalavisas plikt å peke på politikk som ikke henger på greip.

Det ville etter mitt syn ha vært en greiere politikk for folk flest at vi avviklet all taxfree-handel og i stedet senket det skyhøye avgiftsnivået på alkohol. Så kan man ikke det. Av grunner som er krevende å forstå, ville det ha fått dramatiske konsekvenser for mange norske flyplasser – også vår egen.

LES OGSÅ: Når får vi handle taxfree på bussen?

Men ett sted en slik avvikling ikke ville ha fått dramatiske konsekvenser, er om bord på ferjene til Strømstad. Ferjene er nemlig aldri i internasjonalt farvann, og trenger dispensasjon fra lovgivningen for i det hel tatt ha slik handel om bord. Grunnen til at de fikk denne dispensasjonen var for å møte et transportbehov – som nå antageligvis ivaretas av Horten-Moss-ferja i langt større grad.

Igjen sitter vi med en storskala-industri, som har langt større dimensjoner enn noen kunne se for seg da dispensasjonen for taxfree-handel ble gitt i 1988. Ingen som ser den massive personbiltrafikken til ferjene, er i tvil om hva som egentlig foregår. I den utstrekning det handles taxfree-varer om bord i ferjene som bringes tilbake over grensen samme dag, så mener jeg det er en smugling norsk offentlighet har satt sitt godkjent-stempel på. Folk burde egentlig nekte inndragning og bøter når de blir tatt for slik smugling – de har jo bare gjort det som den norske stat med vitende og vilje har lagt til rette for.

LES SAKEN HER: – Sjøfartsbyen Sandefjord skal ikke legges ned!

Utfordringen er at denne trafikken har konsekvenser langt utover at Hvermansen får tak i billig alkohol og godteri. Det er derfor en svært god idé å utrede nøye hva slags virkningen den for eksempel har for varehandelen i land. Det er på overtid at Sandefjord kommune nå starter analysearbeidet.

Men regjeringen burde også sett nøye på ferjetrafikken. Ifølge nye SSB-tall økte grensehandelen i 3. kvartal med 15,1 prosent i verdi - mens antall dagsturer over grensen økte med utrolige 20,7 prosent. Det betyr at det i løpet av 12 måneder er handlet for 17,6 milliarder, noe som er ny rekord. Den forrige rekorden ble satt for tre måneder siden, med 16,6 milliarder.

Å tro at dette ikke har konsekvenser for norske arbeidsplasser og arbeidsplasser i Sandefjord spesielt, er det samme som å tro på julenissen.

LES OGSÅ: Ferjetomta kan være verdt 150 millioner

Så er det sikkert krevende å finne virkemidler som snur denne trenden. Men et helt annet spørsmål er hvorfor vi skal forsterke trenden med å subsidiere handleturer til Sverige gjennom taxfree-handel på ferjene?

Derfor ønsker vi en analyse av hva dette betyr for Sandefjord velkommen. Men så er vi litt enige med Cathrine Andersen (FrP) også. Hun ristet lett på hodet over at det nå skal brukes penger på å utrede ferjetrafikken da saken var oppe til politisk behandling nylig. Selvsagt er det kjekt med ferjetrafikk og selvsagt går det an å være for ferjetrafikk samme hva, men er det dette som er holdningen, ja, da må vi også heve dispensasjonen for taxfree-handel om bord. For dispensasjonen for taxfree-handel om bord trenger en nærmere grunngivning. Det har den ikke i dag.


ANDRE MENINGER:

Når daglig handel går utover varig vandel

Det gjør inntrykk å lese om ansatte som opplever en fryktkultur

Hvorfor skriver Sandefjords Blad om legenes treningsklinikk?


Artikkeltags