Når får vi handle taxfree på bussen?

Denne bussen er like mye i internasjonalt farvann som ferja til Strømstad og burde ha like mye rett til å selge tollfrie varer.

Denne bussen er like mye i internasjonalt farvann som ferja til Strømstad og burde ha like mye rett til å selge tollfrie varer.

Hvorfor tenke snevert ved finansiering av kollektivtrafikken?

DEL

MeningerDet er bare å applaudere Color Line for å ha satt inn en 160 meter lang høyteknologisk plugg-in hybrid ferje inn på ruta mellom Sandefjord og Strømstad. Men det er også på plass å spørre seg: Når får vi handle taxfree og tollfrie varer på buss og tog?

LES OM DET HER: Første turen for Color Hybrid unnagjort: – Det var både fantastisk og rørende

Salget av tollfrie varer om bord på ferjene ble nemlig innført 1. januar 1988 som en dispensasjon. Hvorfor dispensasjon? Jo, fordi ferjene aldri er mer i internasjonalt farvann enn for eksempel busslinja som går fra Varden til Åbol.

Tanken var kanskje at nå skulle det samtidig bli enklere for trailere og langtransport å komme seg til Sverige og Europa. Jeg tror likevel ingen så for seg hvilken fullskala industri det skulle bli å transportere handlelystne nordmenn til Sverige.

Men ingen som bor i Sandefjord og som ser den daglige trafikken, til dels trafikkorken, til ferjene er i tvil om hva dette egentlig handler om: svenskehandel.

Uansett så er prinsippet innført: avgiftsfri handel for å fremme utbygging av transport. Koste hva det koste vil. Svenske tall forteller at vi handler for vel 25 milliarder svenske kroner i nabolandet i året – og det øker bare. 7 av 10 mener grensehandelen svekker norsk arbeidsliv.

Her i Sandefjord er det i mange år blitt etterlyst en undersøkelse som viser konsekvensen av den storskala ferjedriften.

Men både lokale og nasjonale politikere mangler det som skal til for å utfordre den populære handelen – selv om det åpenbart koster mange arbeidsplasser på land.

Arbeidsplasser vi kunne ha trengt i en kommune som sliter med krevende levekår for mange. Men den gullkantede svenskehandelen får vi nok ikke snudd.

Men siden prinsippet om å bruke salg av tollfrie varer for å fremme utbygging av transport allerede er innført og umulig å endre på, er det kanskje lettere å ta prinsippet fullt ut i stedet. Eller for å si det på en annen måte: Erkjenne at alkoholpolitikken i Norge ikke handler om avhold, men om utbygging av viktig infrastruktur.

Taxfree finansierer i dag drift av flypasser og ferjer. Da kan det vel saktens også finansiere busser, tog, t-bane og enhver form for miljøvennlig kollektivtransport her i landet også? Det er et satsningsområde som med all tydelighet mangler fart og driv.

LES OGSÅ: Flertall for å bevare dagens taxfree-ordning: – Veldig, veldig viktig for Sandefjord

Og hvorfor skal vi oversubsidiere en velstående familie på handletur til Nordbyen i Sverige, men for eksempel ikke en alenefar i Andebu som er avhengig av buss for å handle i nærbutikken?

Om ikke det er praktisk mulig å ha butikker på bussen, kan for eksempel kjøp av månedskort gi rett til en avgiftsfri kvote på polet. Det er et virkemiddel som vi vet virker, og som garantert vil fylle busser og tog opp med glade reisende.

ANDRE MENINGER:

Ap-folk i Vestfold, tør dere stå opp for taxfreesalget på Torp på landsmøtet? 

Dette er framtidas skole: Generasjon perfekt overtas av generasjon digital

Når vi blir syke, sendes vi til spesialist – hvorfor gjelder ikke det samme når vi skal ha barn? 

Artikkeltags