Snille Vegard Harm – nå må du fyttikatta skjerpe deg!

Vegard Harm har over en halv million følgere, med på kjøpet følger et ansvar.

Vegard Harm har over en halv million følgere, med på kjøpet følger et ansvar. Foto:

Vi er mange som heier på deg Vegard Harm, men det å henge ut skolen på sosiale medier er ikke måten å gjøre ting på.

DEL

MeningerVegard Harm (22) har delt videoer på sosiale medier der han er rasende på skoleansatte, fordi de ikke på en «pen måte» fortalte ham at han gikk over streken for fem år siden.

Så la meg si dette så pent jeg bare kan: Snille Vegard Harm – nå må du fyttikatta skjerpe deg!

Nylig raljerte Vegard Harm overfor sine følgere på snapchat fordi han mener han ble utsatt for dårlig behandling da han gikk på Sandefjord videregående skole. Allerede da var han i ferd med å etablere seg som en påvirker i sosiale medier. Nå har han over en halv million følgere. Torsdag vant han en gjev pris for «årets influencer» - stokkegutten er blitt en maktfaktor i media.

Det hele startet med korte humorvideoer. Vi i Sandefjords Blad fulgte med – og lagde saker.

Lagde vi en enkel sak om Vegard Harm kunne Sandefjords Blads mobiltrafikk doble seg den dagen (og jo mobiltrafikken vår var stor fra før). Så mye makt hadde Vegard Harm allerede da.

Men det var problematisk. Tonen i videoene han delte var spydig – og ofte ondsinnet. Du skulle følge med ganske godt for å skjønne at mange av «ofrene» sannsynligvis var med på leken. Innimellom kunne vi ane en rå hjertelighet bak humoren. Egentlig er det et bilde av en familiekjær gutt som tegnes.

Humoren var og er krevende. Ord som «klamydiahore» ble for eksempel brukt – og hvem vet egentlig hva folk er med på og hva de synes er over streken? Bare de selv.

Ansatte på SVGS fulgte også med. Spesielt etter at medelever ga uttrykk for bekymring. Noen av videoene ble laget på skolens område – det er det ikke anledning til.

LES SAKEN HER: Vegard Harm langer ut mot SVGS-ansatte: – Det var en jævlig lite pedagogisk måte å gjøre det på

Jeg er dessuten også ganske sikker på at skolen heller ikke ønsket at elevene tok etter humoren. De har tross alt et ansvar for miljøet. Og hvordan kunne de vite sikkert at de som deltok på Harms videoer gjorde dette av egen fri vilje? Hvordan forsikret Harm selv at de som var offer for hans humor, gjorde det av fri vilje? Var de som deltok myndige?

Det er ikke rent få ungdommer som har fått harde dommer mot seg på grunn av feil bruk av sosiale medier. Det er feil som de må dra med seg resten av livet.

Det er ikke rent få ungdommer som har følt at livet deres er blitt ødelagt fordi noen har delt bilder eller videoer av dem på sosiale medier.

Jeg er sjeleglad for at Sandefjord videregående skole tar slike bekymringer på alvor. Det er tross alt det aller, aller viktigste.

Så er det selvsagt å håpe at de gjør det på en konstruktiv måte.

Vegard Harm forteller at reaksjonene han fikk fra ansatte var av en slik art at han grein seg «gjennom hele videregående». «De kjefta høl i huet på meg,» sier han.

Sandefjord videregående skole forteller at de som deltok i møtet ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen til Vegard Harm.

Jeg skal ikke ta stilling til hvordan møtet mellom skolens ansatte og Harm ble avviklet.

Det viktigste er tross alt at det fant sted. Selvsagt skulle skolen reagere.

LES OGSÅ: Vegard Harm (22) vant pris under gjev kåring

Så skal vi være glad at han fortsatte med å markere seg på sosiale medier. Det er blitt en eventyrlig karriere. I sommer heiet jeg selv på Vegard Harm da han deltok på VG-lista på Rådhusplassen i Oslo. Harm har fått betydelig makt målt i antall følgere. Han når ut til enn halv million. Målt i penger: Han tjener sannsynligvis nå mer enn noen av skolens ansatte noen gang kan drømme om. Men det følger med et stort ansvar.

LES HVA BLOGGERE TJENER HER (EKSTERN LINK)

For jeg er ikke sikker på om det Vegard Harm beskylder skolen for, er verre enn det han selv utsetter skolen for nå. Hvilken sjanse har han gitt skolen til å svare på kritikken?

Hva er dessuten målet? Ønsker han ikke at skolen skal følge med på hva elevene driver med på sosiale medier? Ønsker han at de skal bruke en mer konstruktiv tone? Hvorfor begynner han i så fall ikke med seg selv?

Dersom han mener han er blitt urettferdig behandlet, hvorfor tok han ikke direkte kontakt med skolen? Da ville han ha utvist litt respekt for en yrkesgruppe som fortjener det.

Selvsagt kan lærere gjøre feil som alle andre, men jobben de gjør er faktisk mye viktigere enn hans.

ANDRE MENINGER:

Artikkeltags