Her er de gode skoletipsene fra Simen (17), Hannah (18) og Astrid (19)

Tar skolen seriøst: Simen Halle Haugen (f.v.), Astrid Mohus og Hannah Katharina Larsen. Alle foto: Olaf Akselsen

Tar skolen seriøst: Simen Halle Haugen (f.v.), Astrid Mohus og Hannah Katharina Larsen. Alle foto: Olaf Akselsen Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Hvordan kombinere skolearbeid og fritidsinteresser, og komme ut av det med gode karakterer? Tre SVGS-elever svarer.

DEL

Det er storefri på Sandefjord videregående skole (SVGS). Tre elever har valgt å snakke med Sandefjords Blad i stedet for å møte venner i forum. En essensiell prioritering for at denne saken skal skrives. Men så er også disse elevene bevisste på sine valg og prioriteringer.

– Jeg er avhengig av å ha en strukturert hverdag, sier VG2-elev Hannah Katharina Larsen (18).

Hun og de to andre elevene er nettopp ferdige med opptil seks heldagsprøver. Disse er siste store test før vårens eksamener.

Men ingen av dem gruer seg.

– Det går helt fint, selv om det ikke er noe gøy på trekkdagen. Men vi har jo jobbet mot å klare å håndtere pensum på en eksamen gjennom hele året. Jeg er helt klar for å vise hva jeg kan. Jeg blir skuffet hvis jeg ikke kommer opp, sier VG3-elev Astrid Mohus (19).

Hun går studiespesialiserende med hovedvekt på realfag, og er den eneste av de tre elevene vi møter som er russ i år.

– Men det er skolen som er viktigst, understreker hun og begynner å fortelle om russetreffet hun skal på neste helg.

Hvis man hører på hva læreren sier i timen, får man mye gratis kunnskap, som man slipper å lese seg fram til selv

Hannah Katharina Larsen (18), VG2-elev ved SVGS

Jobber jevnt og trutt

For de tre elevene vi møter, nevnte Hannah og Astrid, samt VG1-elev Simen Halle Haugen (17), er vant til å ha fulle ettermiddager med både skolearbeid og fritidsinteresser. De tre er også vant til å få karakter 5 eller 6 på prøver og prosjekter. Men hvordan klarer de det?

Alle tre legger vekt på at man som elev må jobbe jevnt og trutt med skolearbeid gjennom hele skoleåret. Ingen skippertak.

– Det er helt normalt å øve rett før en prøve. Men da skal man ikke sitte og øve på noe man ikke kan. Øving før prøve er repetisjon. Hvis du øver og ikke har peiling på hva du øver på, følger du ikke godt nok med i timen, sier Astrid, som på det meste trener seks dager i uka.

Hvis de har en fritime, vet trioen også å bruke den effektivt til skolearbeid eller kollokviearbeid. Faller en fritime før en prøve, samles ofte Astrid og hennes medelever for å snakke høyt sammen om temaet de skal testes i.

Trioens tips:

  • Jobb jevnt og trutt med skolearbeid gjennom hele skoleåret.
  • Følg godt med i timene. 
  • Ta notater i timene.
  • Bruk fritimer effektivt.
  • Gjør lekser.
  • Få gjerne hjelp hjemme til lekser. Eksempel: Bli hørt i lekser eller forklare noen andre hva man har lest.
  • Øv og repeter i forkant av prøver.
  • Dagen før en prøve: Les både rett før du legger deg og når du våkner om morgenen.
  • Legg bort iPad, mobil og andre ting som tiltrekker oppmerksomheten når du gjør lekser eller øver til prøver
  • Start på prosjekter i god tid.
  • Ta pauser fra skolearbeidet.

– Det hjelper ofte å måtte forklare noe høyt til andre. Da finner man fort ut om man har forstått det man har lest, sier hun.

Tar notater i timene

Hannah tar ofte notater i timene som hun leser på før prøver. Hennes beste råd for øvrig er å jobbe strukturert med skole og ha god selvdisiplin. Hun går musikk, dans og drama og spiller i korps på fritida. En vanlig ettermiddag og kveld for henne er å spise middag, gjøre lekser, dra på korpsøvelse og så gjøre lekser eller øve til prøve etter at hun har kommet hjem igjen.

– Hvis man hører på hva læreren sier i timen, får man mye gratis kunnskap, som man slipper å lese seg fram til selv, sier hun.

Simen, som går toppidrett, synes ofte det hjelper å bli hørt i lekser. Han får hjelp hjemmefra ved behov. Dagen før en prøve pleier han å lese både rett før han skal legge seg og når han våkner på morgenen. Da erfarer han at kunnskapen sitter enda bedre.

– Og så kan det være lurt å legge bort iPad, mobil og andre ting som tiltrekker oppmerksomheten, sier han.

Et annet tips han kommer med er å starte på prosjekter i god tid, i stedet for å utsette dem til siste lita.

Det er helt normalt å øve rett før en prøve. Men da skal man ikke sitte å øve på noe man ikke kan. Øving før prøve er repetisjon

Astrid Mohus (19), VG3-elev ved SVGS

Pauser viktig

Trioen er også helt enig om at pauser i skolearbeidet er et must. De bruker sine fritidsinteresser som pauser og oppfordrer andre om å gjøre det samme, eller bare ta en luftetur med hunden.

De tre er opptatt av å prestere godt på skolen for å ha et godt grunnlag når de starter på videre studier etter fullført 13 års skolegang.

– Skole er en prioritering for meg. Jeg liker å lære og liker utfordringene jeg får på skolebenken, forteller Hannah.

Men selv om denne trioen er flinke på skolen, kjenner de til flere som er skoleleie.

– Det er ganske mange som tar lett på fagene på videregående. De møter opp bare for å unngå fravær, forteller Hannah.

Astrid nikker seg enig.

– Det er nå vi må gjøre en innsats. Selv om jeg ikke vet helt hva jeg vil studere ennå, gjør jeg det beste jeg kan for å ha et godt utgangspunkt, sier hun.

– Målet vårt er fullført og bestått

For SVGS-ledelsen er det ikke viktigst at alle elever får karakter 5 eller 6.

– Du står med en 2-er. Og det viktigste for oss er at elever fullfører og består videregående skole, sier assisterende rektor, Anne Berit Smedstad, som understreker at hun er glad for alle som gjør det godt.

Hun forteller om en storskole som består av elever som har både svake og sterke sider. Noen sliter med matematikken, mens andre sliter med språk. Alle som har behov for det, får tilbud om støtteordninger. Smedstad nevner blant annet tiltaket «Åpent læringssenter». Der er det alltid en realfagslærer som kan bistå. En engelsklærer er også på plass. Det vil også en norsklærer være, for VG3-elever, i forkant av eksamen.

– Vi har også et stort støtteapparat for ungdom som har behov for noe ekstra eller som sliter, sier hun og nevner kontaktlærere, rådgivere, PPT og helsearbeidere.

Én utfordring Smedstad helst skulle vært foruten handler om fravær, og særlig elever som har så stort fravær at de ikke kan bli vurdert i et fag. Hun er bekymret over forslaget om nye fraværsregler der elevene kan risikere ikke å få vurdering i ett fag, hvis de har mer enn 10 prosent fravær i nettopp dette faget.

– Vi stresser veldig at elevene skal komme på skolen. De må møte opp. Det er jobben deres. Da ser vi dem og kan hjelpe dem der de er, sier hun.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.