Skal jeg være ærlig, så mistenker jeg at noen med helt andre hensikter tenker høyt rundt fjerningen av taxfree

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jeg har vært medlem av Venstre siden 1978. Jeg har vært gründer siden 1991, og jeg har sittet i styret for Sandefjord Lufthavn. For meg er verdiskapning, rammebetingelser for småbedrifter, miljø og det grønne skiftet, viktig! Så hører jeg av og til stemmer som seriøst snakker om å forby tax free-salg på de private flyplassene.

DEL

MeningerOg mange begrunner dette med at da reduserer man klimagassutslippene og  at det derfor er bra for miljøet. Mener virkelig noen at taxfree gjør at flere reiser med fly? Mener virkelig noen at taxfree er så forferdelig at det må bekjempes, koste hva det koste vil? For koste, dét vil det! Særlig for vår internasjonale lufthavn her i Sandefjord. Og særlig hvis Avinor skal bli den eneste operatøren som får drive flyplasser i Norge.

Taxfree er populært, men ikke så populært at folk bruker tid og penger på en ekstra flyreise for en flaske sprit. Akkurat dette forteller også Folkehelseinstituttet oss. I en utredning bestilt av regjeringen før jul og gjennomført av nettopp Folkehelseinstituttet, står nemlig det stikk motsatte: «Et scenario hvor bortfall av taxfree-inntekter blir kompensert fullt ut av statlige bevilgninger, slik at flytilbudet ikke endres, vil ha liten effekt på klimagassutslipp og miljø.»

Nordmenn vil fly like mye som før hvis det er taxfree-kvotene som skal redde miljøet. Hvordan kan vi påstå det motsatte?  Hva er det enkelte politikere vet bedre enn Folkehelsa? Folkehelsa sier nemlig det motsatte: Fjerner vi taxfree-salget i Norge, kan det føre til at vi handler mer på utenlandske flyplasser eller på flyet, og jeg siterer fra rapporten: «Det kan dermed øke flyenes vekt og deres drivstofforbruk.» Skal jeg være ærlig, så mistenker jeg at noen med helt andre hensikter tenker høyt rundt fjerningen av taxfree. Hvis det blir monopol - Vinmonopol - på Gardermoen, kan sikkert Avinor drive mye av kortbanenettet i distriktene videre. Sier vi nei til taxfree, vil nok fremdeles Gardermoen klare seg med Vinmonopol på flyplassen. Men mange, regionale flyplasser vil bli lagt ned. Inklusive Sandefjord. Sogn og Fjordane. Røros. Nord-Norge. For å nevne noen.

Så vil folk slutte å fly til distriktene. Så vil det grønne skiftet stoppe opp. Fordi vi ikke lenger finner infrastruktur og næringsliv som kan overta for oljen i distriktene. Den tredje rullebanen på Gardermoen ligger allerede i Sandefjord!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags