(Nettavisen) Prisene i dagligvarebutikkene har blitt justert i et stort tempo den siste tiden. Priskrigen på påskerelaterte varer er ekstra aggressiv dette året.
Som Nettavisen har omtalt, er prisen på mange påskevarer 50 prosent lavere i år enn i fjor.
Men det er også mulig å gjøre svært dårlige kjøp.
Dårlig pølse-deal
Kiwi selger trepakninger med Gilde grillpølser og reklamerer med «Billig» og at «Kiwi presser prisene».
Trepakningen med grillpølser koster 99,00. Men i disken like ved ligger det de samme grillpølsene fra Gilde i enkeltpakker til 27,90. Det betyr at det er billigere å velge tre enkeltpakker enn tre-paknings varianten.
Tips gjerne Nettavisens journalist om saker!
- En trepakning koster 99,00
- Tre enkeltpakninger blir 83,70
Dette gir en klart høyere kilopris for økonomipakningen med tre:
- Trepakning: 55,00 per kilo
- Enkeltpakke: 46,50 per kilo
– Du blir lurt
– Du blir jo lurt da, sier Kiwi-kunde Tom Robert Lunde (62), som Nettavisen treffer på Kiwi på Bø i Midt-Telemark kommune.
– Kona la en slik trepakning i handlevogna, men så studerte jeg prisen nøyere. Og da oppdaget jeg jo at det er klart billigere å kjøpe tre enkeltpakninger enn en trepakning, sier han.
Han synes ikke noe om «ulogiske» priser på butikken.
–Det er forvirrende og det blir veldig lett å ta feil, sier Lunde.
Flere Solo-tabber
Vilde Lia Kleiv (25) er også på handletur på Bø. Hun har nettopp tatt en firepakning med Solo i vogna, men får hakeslepp når hun får høre at det er billigere å kjøpe fire enkeltflasker med Solo i stedet for en firepakning.
– Jeg skjønner at butikken skal selge. De er smarte, og vi går rett på, sier hun.
En flaske koster nemlig kun 7,10. Hvis man velger fire enkeltflasker i stedet for en firepakning sparer du faktisk 1,50.
- 4 X 1,5 liter Solo: 29,90
- 4 stk. enkeltflasker med 1,5 liter Solo: 28,40
– Jeg tok firepakningen for det var en stor plakat hvor det stod den var på tilbud. Man må følge utrolig godt med. Det er slitsomt, og man vil jo helst ikke bruke alt for mye tid i butikken, sier Vilde Lia Kleiv.
Hos Kiwi på Bø merkes også resultatet av en litt rar prising av Solo og Solo Super uten tilsatt sukker. Ikke så rart at mange velger Solo med sukker til 7,10 i stedet for Solo Super til 21,50. Naturlig nok rives sukker-brusen vekk først.
– Hovedregelen hos oss er at sukkerfri alltid skal være billigst, og normalt er Solo Super billigst.
Kvikklunsj- og Synnøve-forvirring
Synnøve Finden sin brunost er enda et eksempel på prising det ikke er lett å bli klok på. Det er det billigere å kjøpe to små pakker enn en stor. Og det selv om to små pakker gir mer ost enn en stor.
- Stor: 60,10 (kg-pris 77,05)
- Liten: 27,70 (kg-pris 51,71)
Søtsaker er kanskje den kategorien der det har vært aller mest prisendringer den siste tiden. Da Nettavisen besøkte Kiwi i Torggata i Oslo torsdag kunne man kjøpe både tre-pakning og seks-pakning med Kvikklunsj. Og prisforskjellen var kun 20 øre.
- Tre-pakning med Kvikkunsj: 20,00
- Seks-pakning med Kvikklunsj: 20,20
Fredag var prisene justert slik at trepakningen koster 14,80, og sekspakningen 20,00.
– Sjekk lappen
Rune Kaino Nikolaisen driver nettstedet Gjerrigknark.com. Han vet godt at man må passe ekstra på, men det gjør ikke alle.
– Særlig når det er priskrig som nå må man passe ekstra på. Prisingen kan være svært forvirrende, sier han.
Han trekker fram supertilbudet på Vaffelmiks fra Toro.
– Det er lett å ta familiepakningen av Toro Vaffelmix, men det er jo den lille pakningen som er den råbillige, sier han.
Den lille pakken koster kun 4,80, mens den store koster 17,10.
– Husk at plakater i butikken ikke teller i kassa, det er prislappen på hylla og kassalappen din som gjelder. Derfor må du sjekke nøyere enn vanlig før du griper de riktige produktene – og selvsagt etterpå når du har betalt, sier Nikolaisen.
– God service
Selv om det kan være priser som forvirrer og får oss til å plukke feil, er det mange gode kjøp også.
– Priskrig på påskevarer er jo fantastisk for forbrukerne, sier Nikolaisen.
Han har også opplevd at betjeningen uoppfordret har hjulpet han til å gjøre bedre valg i butikken.
– Forleden ble jeg gjort oppmerksom på av en ansatt i min lokale Kiwi-butikk at det lønte seg å kjøpe enkeltflasker av Solo fremfor fire-pakningen. Det er bra service, tenker jeg da, sier Nikolaisen.
Kiwi: – Kunstig pris
Nettavisen har spurt Kiwi om hvorfor det er «ulogiske» priser i butikken, og om det er ekstra mange slike priser nå under påskepriskrigen.
Vi har også spurt Kiwi følgende:
- Har dere forståelse for at kunder synes det er vanskelig å henge med?
- Vil dette bli bedre etterhvert eller må vi bare akseptere at det er litt rare priser av og til?
I en epost skriver Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Arvin dette:
«Hovedregelen er at større forpakninger skal ha lavere kilo- eller literpris enn mindre. Men det er beinhard konkurranse og i forbindelse med høytid kan enkelte varer bli presset ekstra langt ned i pris og får det vi kaller en kunstig pris.»