Vil ha svevebane i stedet for buss

FRAMTIDENS TRANSPORT: Miljøpartiet De Grønne vil få fart på kollektivbruken i Vestfold ved hjelp av svevebanen SkyTran.

FRAMTIDENS TRANSPORT: Miljøpartiet De Grønne vil få fart på kollektivbruken i Vestfold ved hjelp av svevebanen SkyTran. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

En magnetisk svevebane seks meter over bakken vil få flere til å kjøre kollektivt i Vestfold, mener Miljøpartiet De Grønne. Den vil bruke fem minutter fra Tønsberg til Bakkenteigen.

DEL

(Tønsbergs Blad) Høyt  henger de og miljøvennlige er de, vognene i svevebanen Miljøpartiet De Grønne (MDG) ser for seg i Vestfold i nær framtid.

– Det er på tide å tenke helt nytt og finne mer moderne løsninger enn buss, sier Harald Moskvil, førstekandidat på MGDs stortingsliste og fylkespolitiker i Vestfold.

Partiet er misfornøyde med kollektivsatsingen som er foreslått i budsjettet for Vestfold, og fremmer nå et alternativ for å få fart på kollektivbruken.

GRØNN: Harald Moskvil fra MDG vil tenke nytt.

GRØNN: Harald Moskvil fra MDG vil tenke nytt. Foto:

En million kroner vil MDG sette av til en utredning for magnetsvevebane på utvalgte strekninger i Vestfold. Løsningen de ser for seg, er kalt skyTran.

LES OGSÅ: Mer penger til grønn transport (+)

Seks meter over bakken

– Et testanlegg er nå under oppføring i Tel Aviv. Banen består av kapsler med plass til to eller fire personer 6 meter oppe i lufta og den tar deg direkte mellom dine destinasjoner med en driftshastighet på 100 – 160 km/t, forteller MDG i en pressemelding.

Strekningen Horten-Skoppum-Bakkenteigen-Tønsberg er foreslått som pilotprosjekt. Andre strekninger en svevebane kan gjøre nytte, kan ifølge Moskvil være fra Tønsberg til Sem og fra Vrengen til Tønsberg sentrum. Langs ringveien i Sandefjord og fra Larvik til Nanset er også aktuelle strekninger.

FYKER AV GÅRDE: Med svevebanen vil vestfoldinger kunne bevege seg fra sted til sted i 160 kilometer i timen.

FYKER AV GÅRDE: Med svevebanen vil vestfoldinger kunne bevege seg fra sted til sted i 160 kilometer i timen. Foto:

– Vi håper de andre politikerne synes dette er spennende og vil bli med på å se på helt nye løsninger og skape noe helt nytt, sier Moskvil.

LES OGSÅ: Slik vil Tønsberg se ut dersom all landisen smelter (+)

Sparer jord

Miljøargumentene for svevebanen er lette å finne, mener MDG:

– De små lette vognene går på strøm, har lavt forbruk og gir ikke utslipp. Slik sparer man miljøet. Utbyggingen tar ikke jord og er dermed arealeffektiv. I løpet av fem år kan en slik bane bli realitet i Vestfold, tror Moskvil.

LES OGSÅ: Dette kan bli den første førerløse bussruten i Vestfold (+)

Vil gi mer til buss

Miljøpartiet satser ikke alt på svevebanen. Buss får også sitt i deres budsjettforslag.

– I fylkestinget 15. desember vil foreslå å øke bevilgning til Vestfold Kollektiv Trafikk med 30 millioner, slik ønsker vi å øke hyppigheten av bussavganger og håper også å øke treffsikkerheten, slik at folk som tar bussen faktisk rekker toget de skal videre med, understreker Harald Moskvil.

Artikkeltags