UTOPI: Hvis alt forløp som ventet, ville dette vært framtida. Reis i stedet på hytta, kjøp en bobil, lad elbilen, finn fram sykkelen.
Illustrasjon: Bane Nor

Torp og jernbane? Glem det

Dobbeltsporet jernbane, stasjon ved Torp, tunnel gjennom Mokollen, ny stasjon ved SVGS – glem det.
Publisert

Det beste med spådommer – er at du ikke behøver å hefte ved dem. Du kan si at Trump vil vinne valget, og komme unna med det om han heldigvis skulle tape. Du kan resignere på klimahåpet uten å framstå som klimafornekter, og om noen tiår, hvis du lever så lenge, se at vi faktisk klarte det.

Du kan spå at livet blir en alenegang, for plutselig å elske og ha flere rundt deg.

Du kan også foretrekke, og framsnakke, tog, samtidig som du spår at det alle, i alle fall de fleste, tror, ikke vil skje.

Så her er en spådom:

Det kommer ikke til å bli noen større endringer på hvordan vi her i Sandefjord og Vestfold reiser med Vy. Det blir ikke en ny trasé med stasjon på vestsiden av Torp-terminalen. En slik stasjon, med x antall reisende, var en viktig forutsetning for at den gigantiske InterCity-utbyggingen skulle bli samfunnsøkonomisk lønnsom.

Når ingen, i alle fall langt færre, lenger vil reise med fly, når folk sitter på hjemmekontor, er det ikke behov for denne stasjonen. I samme slengen er det ikke lenger behov for flere flyoppstillingsplasser på Torp. Nå vil det snart også vise seg at den nye asfalten til 200 millioner kroner på rullebanen var bortkastet.

Og når traseen forbi Torp forblir den samme, blir også stasjonen i Sandefjord den samme. Dermed blir det heller ingen tunnel under Mokollen, ingen ny stasjon ved Peder Bogens gate, ingen storstilt boligutvikling på Jotuns gamle område.

Beboere på Hasle som trodde de i framtida skulle slippe tog to eller fire ganger i timen må tenke nytt. Boligeiere som gruer seg til dagen boligen blir innløst og revet på grunn av ny trasé, kan begynne planleggingen av oppussing og utviding.

Spådommer er lette å komme med, men vanskeligere å begrunne, i hvert fall troverdig. Denne spådommen, altså om framtidas jernbane og lufttrafikk, tilhører ikke disse. Denne spådommen kan ordlegges med fire ord, eller også navn:

1. Korona

2. Knut Arild Hareide

Folk reiser ikke med fly i framtida - folk drar med elbilen og bobilen til Valdres, Geiranger (siden fjorden nå blir synlig etter at blårøyken fra cruiseskipene er borte), Lindesnes, Helgelandskysten, Lofoten.

Koronafrykt, selv etter en mulig vaksine, vil smitte over på annen antatt kommende pandemifrykt og gjøre at folk i framtida reiser minimalt kollektivt (folk blir jo oppfordret til det også).

Og Hareide?

Hareide, den blide, replikksikre og morsomme KrF-eren, varsler omfattende endringer i Nasjonal Transportplan, også kalt NTP. I denne ligger InterCity. Ifølge Aftenposten, både redaksjonelt og i et debattinnlegg, kommer det fram at en rekke utbygginger som har hatt «sikker plass» forsvinner ut.

I fire kulepunkter blir dobbeltsporet jernbane til Skien og Lillehammer nevnt først, deretter fergefri E39, dobbeltspor forbi Moss og Nord-Norgebanen Bodø-Tromsø.

Men E18 mot Oslo er merkelig nok ikke nevnt.

Stortinget vedtar NTP før neste sommer. Det er ingen spådom.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken