En av tre bilister i Vestfold tror de har promillekjørt

Arne Voll hos Gjensidige mener det er skremmende at så mange tror de kan ha kjørt med promille. (Foto: Gjensidige)

Arne Voll hos Gjensidige mener det er skremmende at så mange tror de kan ha kjørt med promille. (Foto: Gjensidige)

Menn mellom 25 og 39 er verstingene ifølge en undersøkelse.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Det er tid for julebord og mange sosiale lag. Drikker du alkohol, bruk fornuften og la bilen stå, også hvis du er usikker dagen derpå, er oppfordringen fra kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Svært mange tar sjanser med alkohol sammen med bilkjøring viser en ny undersøkelse som selskapet har gjort.  

Mange med promille

Kollisjonsrisiko i forhold til promillenivå

Tabellen viser risikoen for å havne i en bilulykke. Allerede på 0,8 i promille er risikoen nær dobbelt så stor som om man ikke hadde drukket. Og den er 10 ganger større med en promille på 1,6.

■ 0,0 i promille - Risikonivå 1,00

■ 0,5 i promille - Risikonivå 1,10

■ 0,8 i promille - Risikonivå 1,74

■ 1,0 i promille - Risikonivå 2,62

■ 1,6 i promille - Risikonivå 10,35

■ 2,0 i promille - Risikonivå 21,20

■ 2,5 i promille - Risikonivå 27,55

Kilde: David Fiorentino / Folkehelseinstituttet

Hele 32 prosent av bilførerne i Vestfold svarer at de tror de kan ha kjørt med ulovlig promille. Av disse er det dobbelt så mange menn som kvinner, og menn mellom 25 og 39 år er «verstingene».

– At rus er et problem i trafikken er vi klar over, men det er skremmende at så mange bilførere i Vestfold tror de kan ha promillekjørt en eller flere ganger, sier Voll.

Samtidig sier 12 prosent, nesten hver 12 bilist i fylket, at det hender de drikker alkohol noen timer før kjøring og beregner når de tror de er under promillegrensen.

LES OGSÅ: Krangel kostet kvinne 45.000 kroner

Ingen erstatning

Slik påvirkes kroppen av promille

■ 0,2: Øyets evne til å fokusere hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres. Evnen til å gjøre kompliserte oppgaver svekkes, du blir anspent og litt varm.

■ 0,5: Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist begynner å reduseres. Hemningene begynner å forsvinne.

■ 0,8: Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Hukommelse og kritisk sans svekkes.

■ 1,0: Oppmerksomhet og konsentrasjonsevne er svekket, begynnende tretthet, nedsatt balanse og bevegelsesevne. De fleste slutter å drikke på dette tidspunktet.

■ 1,5: Nedsatt bevegelsesevne, sløret tale. Man er full.

(Kilde: Sosial- og helsedirektoratet)

Alkohol, narkotika og trafikkfarlige legemidler er årsak til nesten halvparten av alle dødsulykkene i trafikken i Norge viser data fra Folkehelseinstituttet.

– Selv med lav promille øker ulykkesrisikoen kraftig. Det er mye fokus på veistandarden, men aller viktigst for trafikksikkerheten vil uansett være føreren bak rattet, sier Voll.

Kolliderer du etter å ha kjørt i ruspåvirket tilstand, kan de økonomiske og menneskelige konsekvensene bli svært alvorlige, ikke bare for dem du eventuelt måtte skade, men også for deg selv.

– Kolliderer du i fylla betyr det mest sannsynlig at du ikke får noen erstatning på forsikringen. I tillegg kan en bli stilt økonomisk ansvarlig for skader en har påførte andre. I verste fall snakker vi om millionbeløp, sier Voll.

LES OGSÅ: Kvinne (31) dømt for fyllekjøring etter at bilen trillet en halv meter 

Artikkeltags